Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

10 mýtů o SEO, které vás nemusí strašit

Aleš Linhart - 18.07.2012

V dnešním článku se zaměříme na 10 mýtů o SEO, které mnoho lidí straší, ale přitom nejsou k obavám důvody. Probereme si různé mýty od hustoty klíčových slov až po vzájemná prolinkování a ukážeme si, že není důvod se těchto mýtů bát.

1. Site-wide odkazy

V článku "Boj Googlu proti nepřirozeným odkazům" byla zmínka o škodlivosti site-wide odkazů - tedy odkazů směřujících z každé podstránky webu. Je pravda, že takové odkazy nemá Google moc rád, ale existují i výjimky.

Těmito výjimkami jsou kvalitní site-wide odkazy. Jak se pozná kvalitní site-wide odkaz? Především tím, že je jeho umístění na webu opodstatněné - odkaz vede na tématicky obdobný web. Druhým, neméně důležitým hlediskem, je kvalita webu, ze kterého odkaz směřuje. Odkazy z kvalitních webů nemohou ublížit.

Důležité je také samotné znění odkazu, které by mělo působit přirozeně. Má-li site-wide odkaz tvar pouze „Matrace", tak to je velmi podezřelé. Změníte-li ale znění odkazu na „Více informací o matracích naleznete na SleepCentrum.cz", tak to pro vyhledávač bude působit přece jen přirozeněji.

2. Spam odkazy od konkurence

S ohledem na problematiku site-wide odkazů se nabízí ještě jedna otázka. A co když na mě bude konkurence úmyslně směřovat site-wide odkazy z nekvalitních webů, aby mě poškodila? Odpověď zní: „Netrapte se tím". Trápením nic nevyřešíte a rozhodně tím nedonutíte konkurenci přestat s poškozováním vašeho webu.

Řešení hledejte v budování kvalitních odkazů. Budete-li pravidelně budovat kvalitní zpětné odkazy, tak to web nejen posune ve vyhledávání na přední pozice, ale také to pomůže ochránit ho před útoku konkurence formou nekvalitních site-wide odkazů.

3. Příliš vysoká hustota klíčových slov

Pro fulltextové vyhledávače je text jedno z nejdůležitějších hledisek, podle kterých řadí weby ve výsledcích vyhledávání. Aby vyhledávač poznal, na jaká klíčová slova se stránka zaměřuje, zjišťuje hustotu jednotlivých slov a sousloví.

Co se ale stane, když bude hustota některého slova nebo sousloví příliš vysoká? Bude vyhledávač web penalizovat? Nebude, pokud bude text přirozený. Vezměme si například detail produktu na e-shopu. Název výrobku se objevuje v nadpisu a třeba ještě dvakrát v popisu. Může se tak stát, že hustota názvu produktu dosáhne hodnoty až 30 %, a přesto vyhledávač stránku nepenalizuje, protože pro něj je stránka přirozená.

Jak zjistíte, že je text přirozený? Podívejte se na něj, přečtěte si jej a zamyslete se, zda přinese návštěvníků užitečné informace a zda není vytvořen pouze pro vyhledávače. Pokud je pro návštěvníky přínosný, tak se nemusíte obávat toho, že by jej vyhledávač penalizoval.

4. Jiné stránky „vykrádají" váš web či blog

Toto se nejčastěji děje přes RSS feed. Není to ale vůbec nic špatného, spíš naopak. To, že jiné stránky automaticky přebírají informace z vašeho RSS znamená, že máte ve světě internetu kvalitní web. Navíc většina těchto „vykradačů" odkazuje zpátky na váš web prostřednictvím odkazů umístěných v RSS.

Řešením této situace je tedy uvádění absolutních adres uvnitř RSS feedu, čímž je zajištěno, že odkaz na jakémkoliv jiném webu povede zpátky na web váš, což je naprosto skvělý způsob budování odkazů.

5. Vliv vysoké míry opuštění a krátké doby strávené na webu na pozice ve vyhledávání

Používáte-li na svém webu Google Analytics, určitě jste se někdy zamysleli nad tím, zda Google nezohledňuje informace z něj při řazení webů ve výsledcích vyhledávání. Zda web není na špatných pozicích proto, že má vysokou míru opuštění a proto, že na něm lidé netráví dostatek času. Toto je zcela špatné uvažování, protože samotný Google má v podmínkách uvedeno, že údaje z Google Analytics nijak neovlivňují pozice ve vyhledávání.

Navíc ani vysoká míra opuštění ani krátká doba strávená na webu nevypovídá nic o kvalitě webu. Vezměme si příklad, že budeme hledat datum vzniku Google. Do vyhledávače zadáme „kdy vznikl google", klikneme na odkaz Wikipedie, tam si přečteme datum 4. září 1998 a během několika vteřin Wikipedii opouštíme. Znamená snad toto chování, že by byla Wikipedie nekvalitní? Ne. Znamená to, že je kvalitní a že jsme rychle našli informaci, kterou jsme potřebovali.

Něco jiného je, když se člověk rychle vrátí z navštívené stránky zpět na výsledky vyhledávání. To může vyhledávači něco napovědět o nižší kvalitě webu.

6. Vzájemné prolinkování

Někdo odkazuje na můj web a já chci odkazovat na ten jeho, ale bojím se, že mě za to bude vyhledávač penalizovat. Obavy můžete hodit za hlavu v případě, že má takové prolinkování význam. Například někde na internetu o vás vyjde článek, ve kterém bude odkaz směřující na váš web. Vy budete chtít návštěvníky svého webu na takový článek upozornit a tak na něj odkážete ze svého webu. Takové vzájemné prolinkování je zcela v pořádku a nemusíte mít strach z toho, že by vás za to některý z vyhledávačů penalizoval.

7. Odkazy s nepřirozeným anchor textem

Z pohledu vyhledávačů je ideální anchor text přirozený. Bude-li někdo přirozeně odkazovat například na web http://www.rajpradla.cz, tak zřejmě použije jako anchor text „www.rajpradla.cz" nebo „Rájprádla.cz". Co ale když potřebujeme, aby měl odkaz znění „Spodní prádlo"? Nebude to vyhledávačům proti srsti? Nebude v případě, že bude tento odkaz propojovat dvě stránky s obsahem týkajícím se anchor textu. Pokud budete tedy z článku o spodním prádle směřovat odkaz „spodní prádlo" na web www.rajpradla.cz, který prodává spodní prádlo, tak je pro vyhledávače vše v pořádku.

Důležité však je uvědomit si i to, že i když nemá odkaz námi požadovaný anchor text, tak pro nás má význam a není proto důležité všude umísťovat odkazy s námi požadovaným anchor textem. Pro vyhledávače je důležitá přirozenost, a proto se nebojte občas někam umístit i odkaz, který bude mít ve svém anchor textu pouze URL adresu.

8. Odkazy v patičce webu

Samotné místo umístění odkazů do patičky není důvodem k penalizaci. Jsou-li tyto odkazy přínosné pro návštěvníka webu, tak nemá vyhledávač žádný důvod kvůli k tomu web penalizovat. Nejdůležitější je, stejně jako i u všeho ostatního, přirozenost.

Pokud budete mít v patičce webu spoustu odkazů, které budou mít tvar „Tady naleznete [umělý anchor text]" nebo „Navštivte [umělý anchor text]", tak to bude vyhledávačům velmi podezřelé a mohou vás za to penalizovat.

Mají-li ale odkazy v patičce webu přirozený původ a znění, není žádný důvod se nad nimi znepokojovat.

9. Klíčová slova v URL mají velký vliv na pozice

Klíčová slova v URL adresách mají sice vliv na pozice ve výsledcích vyhledávačů, avšak menší, než si řada lidí myslí. Rozhodně ale mají klíčová slova na tomto místě svůj význam pro běžné lidi. Pokud si někdo prohlíží URL bez připojení k internetu nebo mu přijde nějaká URL adresa e-mailem, tak i bez navštívení dané stránky ihned ví, co může na stránce očekávat za informace. Z uživatelského hlediska mají tedy klíčová slova v URL možná i větší význam, než z hlediska vyhledávačů.

Pokud tedy plánujete redesign svého webu, měli byste se zamyslet nad volbou URL s klíčovými slovy. Rozhodně ale nemusíte na svém současném webu ihned měnit URL do podoby obsahující klíčová slova, protože vliv na pozice ve vyhledávání je skutečně malý.

10. Linkbaiting - články nesouvisející se zaměřením webu

Linkbaiting je nejlepší způsob budování odkazů, který spočívá ve vytvoření zajímavého obsahu (článku, videa, nástroje), na který ostatní uživatelé internetu sami od sebe odkazují. To zaručuje přirozenost odkazů a jejich plynulý nárůst.

Co se ale stane, když vytvoříte na svém webu článek, který nebude souviset s vámi prodávaným zbožím či nabízenými službami? Nebude za to vyhledávač penalizovat? Nebude. Vyhledávače mají rádi rozšiřování obsahu a proto ocení každý nový text i ten, který bude třeba jen velmi okrajově souviset s původním zaměřením stránek.

Pro příklad si vezměme internetový obchod, který prodává pneumatiky. Majitel webu se rozhodne podpořit sponzorským darem zvíře v ZOO a na svých stránkách poté o tom vydá článek, ve kterém bude informovat návštěvníky o tom, jak se zvíře má a co je u něj nového. Takový článek zaručeně nesouvisí s prodejem pneumatik, ale vyhledávače jej nebudou brát jako podvod. Navíc takový článek prohlubuje dobré vztahy s veřejností.

Věříme, že se nám podařilo vyvrátit všech 10 uvedených mýtů o SEO a že tyto činnosti již dále nebudete odsuzovat a tvrdit, že se tohle nesmí dělat a že za to vyhledávače weby penalizují.

Zdroj: http://www.seomoz.org/blog/10-myths-that-scare-seos-but-shouldnt-whiteboard-friday

Delicious Save this on Delicious

Články