Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

12 věcí, kterými můžete zabít svůj blog

Aleš Linhart - 24.09.2012

V minulém článku jsme představili způsoby, kterými lze zvýšit provoz na blogu. Kromě způsobů na zvýšení provozu na blogu však existují i věci, kterými lze naopak návštěvníky odradit. Tento článek představuje 12 takových věcí, kterými můžete zabít svůj blog a kterým byste se měli raději vyhnout.

1. Příliš obecné nebo zavádějící nadpisy článků

Nadpis článku je jeho nejdůležitější částí, neboť se velmi často generuje nejen jako nadpis, ale také jako titulek stránky. Nadpis článku je tak často zobrazován i ve výsledcích fulltextových vyhledávačů, a proto je nutné, aby v lidech vzbudil zvědavost a oni poté měli touhu si článek přečíst celý.

Vzbuzení pozornosti rozhodně nedocílíte příliš obecnými nadpisy článků typu „SEO" či „SEO - optimalizace pro vyhledávače". Takový nadpis článku nevzbuzuje příliš velkou zvědavost a navíc se může „ztratit" mezi stovkami dalších článků se stejným nadpisem.

Naproti tomu není dobré volit velmi atraktivní nadpisy, které přitáhnou pozornost, ale jejichž obsah nadpisu neodpovídá. Této skutečnosti často využívají bulvární média. Při tvorbě blogu se tomuto ale raději vyhněte, neboť zavádějícími titulky můžete ztratit důvěru lidí, kteří budou mít dojem, že se v článku nikdy nedočtou toho, co je uvedeno nadpise.

Správný nadpis by měl být unikátní, velmi konkrétní, užitečný nebo urgentní/varovný. Zde jsou některé příklady:

2. Neodkazování na starší články

Nad tímto nadpisem jsme umístili odkazy na 4 starší články. Proč jsme to udělali? Zde jsou čtyři hlavní důvody:

  1. Pomohlo nám to k vysvětlení konkrétního problému (volba správných nadpisů článků).
  2. Odkazy na starší články na ně přivedou nové návštěvníky, a tím jim dají „nový život".
  3. V odkazech jsou uvedena důležitá klíčová slova, na která chceme zlepšit hodnocení stránek s články.
  4. Vnitřní odkazy jsou nejlepší způsob, jak provést roboty vyhledávačů celým webem.

Jen proto, že byl článek vydán před nějakou dobou, na něj nemusíte zapomenout. Pamatujte na to, že každý kvalitní článek je cenný a s každým dalším odkazem mu dáváte „nový život" a zvyšujete tak provoz na celém blogu.

3. Neodkazování na jiné blogy

Závidíte ostatním blogerům jejich úspěšný blog, a proto je nechcete podporovat umístěním jejich odkazů na svůj blog? Veliká chyba! Umístění odkazu směřujícího na jiný blog má pro vás hned tři přínosy:

  1. Rozpoutání konverzace - Konverzace jsou skvělý způsob, jak zajistit pravidelnou aktualizaci obsahu blogu. V případě odkázání z článku na jiný blog je vysoká pravděpodobnost, že na takový odkaz bude majitel odkazovaného blogu reagovat, čímž započíná přirozená konverzace. Navíc je tímto způsobem snadné navázat nové vztahy.
  2. „Přej a bude ti přáno" - Při publikování článků je slušnost uvést všechny zdroje, ze kterých autor čerpal. Pokud jste tedy čerpali inspiraci pro svůj článek na jiném blogu, nestyďte se na něj odkázat. Tím vzrůstá šance, že autor původního článku odkáže na i vás.
  3. Nárůst důvěryhodnosti - Důvěryhodnost stránky se z pohledu vyhledávačů zakládá na odkazech. Ovšem ne pouze na těch příchozích. Odkazy směřující na autoritativní weby mají také svůj nemalý přínos, a proto je vhodné takové odkazy využít.

4. Absence titulku a popisku stránky

Titulky (title) a popisky (meta tag description) jsou pro vyhledávače to nejdůležitější na každé stránce. Správně vyplněné zvyšují hodnocení stránky a velmi snadno jimi lze vyhledávačům říci, co se na dané stránce nachází za informace. Nevyplnění těchto údajů snižuje kvalitu stránky a stěžuje indexaci.

Další komplikace nastává v případě, kdy chcete sdílet na sociálních sítích stránku, která nemá vyplněn titulek a popisek. Při sdílení na sociálních sítích se totiž nadpis a popis odkazu načítá z titulku a popisku stránky. V případě, kdy nejsou tyto informace vyplněny, se jako nadpis a popis odkazu mohou zobrazovat úplně nesmyslné informace (např. i části zdrojového kódu).

5. Tvorba „nepřátelských" URL

„Nepřátelskými" URL adresami máme na mysli adresy typu http://www.mapy.cz/#x=16.632117&y=49.202543&z=14&t=s&q=vranovsk%25C3%25A1%25201%252C%2520Brno&qp=10.351196_48.083984_17.863783_51.421947_6. Z takových URL je pro běžné uživatele i pro vyhledávače velmi obtížné poznat, co na daném odkazu naleznou za informace.

Správná URL adresa, která bude „přátelská" pro vyhledávače i lidi by měla obsahovat klíčová slova relevantní k dané stránce. Pro články na blogu jsou typické hlavní tři formáty URL:

- Dlouhý název + ID článku: http://www.searchenginejournal.com/a-quick-and-dirty-guide-to-modern-day-link-baiting/37115/

- Datum vydání + dlouhý název: http://blog.rajpradla.cz/2012/09/18/nove-podzimni-kolekce-pradla-2012/

- Krátký název: http://www.rajpradla.cz/bile-plavky

6. Kopírování ostatních blogů

Úspěšnost blogu je založena na množství dobře napsaných a užitečných článků. Ovšem pro každý takový článek je potřeba velké množství inspirace. Pro některé lidi je daleko snadnější vzít celý článek z jiného blogu a vložit jej na svůj blog. To je ale nejrychlejší cesta k zabití blogu a ke zničení vaší reputace.

Inspirovat se u jiných blogerů je naprosto přirozené, ale nikdy nekopírujte jejich práci, protože se na to vždy přijde.

7. Publikování méně než jednoho článku měsíčně

Je jasné, že ne každý má čas na to vydávat každý měsíc mnoho článků, avšak alespoň jeden článek měsíčně by měl vydat každý bloger, který chce mít úspěšný blog. Čím častěji budou na blogu nové články, tím více lidí se bude častěji vracet, aby si nově vydané články přečetli.

Kromě návštěvníků ocení aktivní rozrůstání blogu o nové články i vyhledávače. Čím častěji budete publikovat nové články, tím častěji se na blog budou vracet roboti vyhledávačů.

Důležité je si zapamatovat, že publikování jednoho článku za dva měsíce je stejné, jako kdybyste nepublikovali žádný nový článek.

8. Psaní dlouhých odstavců

Dlouhé odstavce, složitá slova a souvětí, to jsou tři nejčastější zabijáci u článků publikovaných na blogu. Čím delší jsou odstavce a souvětí, tím je pro čtenáře složitější udržet pozornost při jejich čtení.

Mají-li být články na blogu úspěšné, je důležité používat jednoduché, krátké a výstižné věty a odstavce. Délka odstavce by neměla přesáhnou 8-10 řádků (záleží však na délce řádku).

9. Nulová aktivita na sociálních sítích

Několik let zpátky bylo blogování založeno pouze na vytvoření blogu a občasném přidávání nových článků. To se ale v poslední době výrazně změnilo v souvislosti se sociálními sítěmi.

V dnešní době tedy nestačí pouze vydat na blogu nový článek. Musíte ho navíc zviditelnit na Google+, Twitteru nebo Facebooku. Proč to?

Protože mnoho lidí tráví nejvíce času na sociálních sítích, a proto si prostřednictvím nich všimnou vašeho nového článku. Navíc má prezentace nového článku (nové stránky) na sociální síti pozitivní vliv i na rychlost indexování nového obsahu ve vyhledávačích.

10. Absence výzvy ke komentářům

Článek bez komentářů je jako opuštěný dům na konci ulice... strašidelný a nedůvěryhodný.

Samozřejmě, že nemůžete očekávat komentáře na blogu, který jste právě spustili. Ovšem pokud se budete řídit naším doporučením, komentáře brzy přijdou.

Existují hlavní dva způsoby, jak lze podnítit čtenáře k tomu, aby přidávali komentáře. Prvním se způsobů je výzva na konci článku. Ta by však neměla znít „Přidávejte komentáře". Zkuste vymyslet něco, co čtenáře nenásilně povzbudí v jejich touze přidat komentář. Na konci tohoto článku by to mohlo být např. „Znáte ještě další věci, kterými lidé zabíjejí své blogy? Podělte se o ně s ostatními".

Druhý způsob, jak lze nastartovat komentáře pod článkem, je psát o něčem, na co má mnoho lidí jiný názor. Typický příklad může být politika. Napíšete-li článek, ve kterém vychválíte jednu politickou stranu, určitě se brzy dočkáte komentářů, ve kterých budou jiní lidé vychvalovat jiné politické strany. Ovšem v tomto případě je nutné mít komentáře pod kontrolou, aby se nezvrhly ve vulgární slovní přestřelku.

11. Psaní o tématech, které nikoho nezajímají

Téma, které nikoho nezajímá, není pouze to, které není aktuální. Stejně nezajímavý může být příspěvek o tématu, o kterém bylo napsáno již mnoho článků. Takové téma může být zajímavé pouze v případě, že jej napíšete daleko lépe, než ti před vámi. Zde je několik příkladů:

- Chcete-li psát bulvární články, musíte být lepší než Blesk.cz

- V případě informování o aktuální dění musíte psát lépe než Novinky.cz

Určitě není jednoduché překonat takové velikány, jako jsou výše uvedené. Každý ale nějak začínal, a proto se ani vy nevzdávejte. Najděte si vhodné téma, které je zajímavé a kterému se nevěnují jiné velké blogy. Uvidíte, že se možná stanete i špičkou v psaní na dané téma.

12. Vzdávání se

V článku 19 způsobů, jak zvýšit provoz na blogu bylo v závěru uvedeno, že je při tvorbě blogu nejdůležitější trpělivost. Malá míra trpělivosti je nejčastějším zabijákem většiny blogů.

Někteří blogeři se vzdávají již po prvním měsíci neúspěchu, a přitom si neuvědomují, jak dlouho skutečně trvá, než se projeví úspěch či neúspěch blogu.

Vzdání se blogu může mít na svědomí i něco, co jen těžko ovlivníte - práce, rodina. Je proto důležité již v začátku tvorby blogu počítat s tím, že na skutečný úspěch svého blogování můžete čekat i několik let.

Pokud však vydržíte a nevzdáte se, čeká vás odměna ve formě vysoké návštěvnosti vašeho blogu a vás samotných.

Zdroj: SEOmoz.org

Delicious Save this on Delicious

Články