Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

19 způsobů, jak zvýšit provoz na blogu

Aleš Linhart - 12.09.2012

Vytvořit blog je díky mnoha bezplatným systémům velmi snadné. Jak ale vytvořit úspěšný blog, na který bude pravidelně chodit větší množství návštěvníků? Projděte si v našem článku 19 možných způsobů, kterými lze na blogu zvýšit provoz a vyzkoušejte je. Budete překvapeni, jak dobře fungují.

Uvedené tipy lze aplikovat na všechny tipy blogů zaměřujících se na různá témata, takže nemusíte mít strach, že byste některý ze způsobů nemohli použít přesně pro svůj blog.

1. Zacilte obsah na návštěvníky, kteří budou sdílet

Sdílení je přirozený způsob budování odkazů, který má velký význam pro pozice ve vyhledávačích, ale také na návštěvnost přicházející se sdílených odkazů. Proto je velmi důležité zacílit obsah na návštěvníky, kteří budou obsah sdílet. Nejlepší prvky pro sdílení jsou grafy, videa nebo statistické údaje. Ovšem ne každý bude zajímavý obsah sdílet. Návštěvníky blogu lze rozdělit na tři základní skupiny:

  • Potenciální zákazníci obsahu blogu - jedná se o lidi, kteří se zajímají o téma blogu a chtějí pouze rozšířit své znalosti přečtením článků na blogu
  • Distributoři obsahu - návštěvníci, kteří mají svůj profil na sociálních sítích typu Twitter, Facebook, Google+ a u kterých je šance, že budou obsah blogu sdílet na sociální sítě
  • Aktivní distributoři obsahu - tito návštěvníci mají kromě účtech na sociálních sítích i své vlastní blogy a webové stránky, na které mohou výraznějším způsobem šířit obsah blogu.
  • Rozdělení návštěvníků blogu

Pokud chcete obsah blogu zacílit na správné návštěvníky, měli byste se zaměřit na modře a oranžově zvýrazněné skupiny návštěvníků.

2. Zapojte se do komunity, ve které se již shromažďují potenciální návštěvníci blogu

Váš blog určitě nebude prvním webem, na kterém se bude řešit plánované téma. Využijte již existujících blogů, webů a skupin na sociálních sítích k získání nových návštěvníků svého blogu.

Velmi důležité je nejdříve si blog či skupinu prostudovat a až poté začít přispívat. V opačném případě se může stát, že si uděláte ostudu, která uživatele od návštěvy vašeho blogu spíše odradí.

3. Tvoření SEO-přátelského obsahu

Fulltextové vyhledávače mají velmi výrazný podíl na návštěvnosti jakéhokoliv webu, blogy nevyjímaje. Je tedy důležité snažit se tvořit obsah tak, aby byl SEO-přátelský. Nemusíte se ale bát, že by se tím snížila kvalita obsahu. Zamýšlené texty není potřeba výrazně upravovat a ve většině případů stačí využít některou z platforem podporujících SEO - Wordpress, Drupal nebo Joomla.

4. Použití Twitter, Facebook a Google+ ke sdílení & hledání nových kontaktů

V posledních několika letech došlo především vlivem Facebooku k velkému rozmachu sociálních sítí. Facebook, Twitter, Google+ a třeba i LinkedIn mají miliony registrovaných uživatelů, kteří jsou na internetu aktivní a kteří by mohli představovat potenciální návštěvnost vašeho blogu. Není proto divu, že doporučujeme i aktivní účast na sociálních sítích.

Nevíte-li jak se do sociálních sítí zapojit, přinášíme vám postup, který vám pomůže:

  • Nejste-li ještě na sociálních sítích registrování, učiňte tak a vytvořte si svůj osobní účet i účet pro podporu značky vašeho blogu. Přes následující odkazy se dostanete přímo na registrační stránky: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn.
  • U každého vytvořeného profilu vyplňte maximální množství informací včetně nahrání vhodných fotografií a obrázků.
  • Spojte se na těchto sítích s uživateli, se kterými již máte nějaký osobní nebo profesní vztah.
  • Nalezněte a spojte se s dalšími uživateli z vašeho oboru. K tomu dobře poslouží FollowerWonkFindPeopleonPlus.
  • Začněte sdílet články z vašeho blogu a další části (obrázky, online nástroje), u kterých je naděje, že se stanou virální (= lidé je budou dále šířit sami od sebe).
  • Zapojte se do komunity. Navažte komunikace, používejte tagy, vyhledávejte tématické diskuze, do kterých se můžete zapojit a seznamte se s lidmi z vašeho oboru.

5. Nastavte pro blog Google Analytics a sledujte výsledky

Google Analytics je bezplatný nástroj pro sledování návštěvnosti na webu. Díky němu můžete velmi snadno rozhodnou o tom, jaký zdroj provozu je pro váš blog nejužitečnější, a kterému je tak důležité věnovat velikou pozornost.

Při vyhodnocování jednotlivých zdrojů, které blogu zajišťují návštěvnost jsou nejdůležitější následující tři údaje:

  • Počet návštěv, které ze zdroje přišly
  • Kolik procent návštěvníků je na webu poprvé
  • Průměrná doba, kterou návštěvníci na blogu strávili

6. Přidejte obrázky, fotky a ilustrace (s licencí zpětného odkazu)

Je obecně známo, že obrázek dokáže vyjádřit mnoho slov a lidský mozek jej pochopí rychleji, než rozsáhlý text. Proto by měl každý, kdo má grafický talent, tento talent využít a prezentovat na blogu zajímavé grafické prvky, které budou lidé rádi sdílet.

Jak to pomůže zvýšit návštěvnost blogu? Tak, že umožníte ostatním uživatelům legálně grafiku z blogu sdílet s podmínkou, že pod obrázek umístí odkaz na váš blog. Sice se vždy najde někdo, kdo bude sdílet obrázky bez uvedení zpětného odkazu, ale s tím se toho bohužel nedá moc dělat.

Kromě výše uvedeného způsobu šíření obrázků a fotek je možné využít i služby jiných portálů (např. Flickr).

7. Analýza klíčových slov před tvorbou článku

Ve 3. tipu bylo zmíněno SEO. S tím souvisí i vytipování vhodných slov a sousloví, na která by měla být zaměřena nové články. Na toto téma se detailně zaměřuje náš článek Jak získat správná klíčová slova, a proto zde pouze připomeneme dvě hlavní místa, na kterých můžete nalézt informace o jednotlivých klíčových slovech:

8. Odkazujte na příspěvky z jiných blogů

I když to možná zní nelogicky, že byste měli odkazovat na jiné blogy, když chcete zvýšit návštěvnost na svém blogu, tak má tento krok něco do sebe. Uveďme si příklad, jak se někteří návštěvníci chovají. Na blogu návštěvník nalezne odkaz na zajímavý článek z jiného blogu. Pokud bude chtít tento zajímavý článek navštívit i příště, s velkou pravděpodobností půjdou opět přes váš blog.

Další přínos spočívá v přísloví „Přej a bude ti přáno". Umístíte-li odkaz na jiný blog, tak možná majiteli blogu přijde Google Alert a on s velkou pravděpodobností odkaz oplatí a umístí na svůj blog odkaz na vás.

9. Důležitý je i design blogu

Pro blogy by sice měla být hlavní jejich informační hodnota, avšak první, čeho si návštěvník blogu všimne, je jeho design. Při použití přednastavených vzhledů blogu se snižuje jeho důvěryhodnost a návštěvníci na něm tak tráví daleko méně času. Vlivem toho se nedostanou ani k velmi užitečným a profesionálně napsaným článků.

Pro blog je tedy důležité volit vhodnou grafickou podobu, která bude působit důvěryhodně. Existuje mnoho webů s bezplatnými šablonami webů (např. freewebtemplates.com) i weby, kde je možné zakoupit webdesign za nižší ceny, než jsou ty od profesionálních grafiků (např. sablony.com).

10. Komentování na ostatních blozích

Komentáře na blozích jsou častým cílem spam útočníků, kteří tak znehodnocují význam komentářů. Jen málo z komentářů je užitečných a ještě daleko méně je opravdu velmi přínosných. Nebojte se na cizím blogu pochválit dobře napsaný komentář třeba slovy „To je skvěle napsaný, mohl byste přispívat častěji". Tak si získáte přízeň hned dvou lidí najednou - majitele blogu a majitele komentáře, který jste pochválili. U většiny komentářů je možné vyplnit URL adresu vašeho webu (blogu), a tak bude velmi snadné, aby majitel blogu nebo příspěvku navštívil váš blog a veřejně v komentářích napsal také něco pozitivního na vaši adresu.

11. Zapojení do diskuzních fór

Diskuzní fóra navštívil snad každý, kdo někdy hledal odpověď na nějakou otázku nebo radu. Byla by škoda nevyužít znalosti tématu, na které se blog zaměřuje. Vyberte si tématická nebo obecná a často navštěvovaná diskuzní fóra a zaregistrujte se.

Po registraci se ovšem hned nevrhejte na odpovídání na všechny otázky, které ve fóru naleznete. Vybírejte si pouze ty, které splňují následující 3 pravidla:

  • Otázka má vysokou kvalitu a odpovědí na otázku je minimum.
  • Otázka je na viditelném místě (ideální na prvním místě ve výpisu příspěvků).
  • Dokážete na otázku smysluplně odpovědět, takže vaše odpověď bude užitečná pro většinu návštěvníků fóra.

Při přidávání příspěvků se nesnažte za každou cenu vkládat do každého odkaz na svůj blog. Odkaz vložte pouze tehdy, když na odkazované stránce nalezne návštěvník rozšíření vaší odpovědi z fóra. V případě kratších odpovědí se nebojte odkaz úplně vynechat. Budete-li psát skutečně užitečně, lidé si vás a váš blog najdou.

12. RSS a e-mailové odběry

V dnešní uspěchané době není možné, aby člověk neustále sledoval i sebelepší blog ručně. I když by rád věděl, jaké novinky se na blogu nacházejí, tak na to prostě nemá čas. Vyřešit tento problém pomáhají odběry RSS kanálů či e-mailů.

Dejte si tu práci a umožněte návštěvníkům blogu odběr přes RSS nebo e-maily, které umožní zájemcům pohodlně dostávat informace o novinkách na blogu, a tím podpoříte jejich opakované návštěvy blogu.

13. Návštěvy a pořádání akcí

Přestože je v dnešní době velmi častý spíš kontakt přes internet a mobilní telefony, osobní setkání má stále daleko větší váhu. Pokud se s někým sejdeme osobně, je větší šance na možnou spolupráci mezi našimi blogy. Nebojte se tedy navštěvovat nebo dokonce pořádat akce.

Velmi užitečným pomocníkem, se kterým budete mít přehled o pořádaných akcích, je Lanydr.com, který umožňuje pohodlné vyfiltrování konferencí a akcí v České republice.

14. Využití e-mailových podpisů

Jako bloger budete určitě často využívat e-mailovou komunikaci a byla by velká škoda nevyužít ji pro zvýšení provozu na blogu. Řešení je velmi jednoduché a spočívá v automatickém podpisu, který se připojí na konec e-mailu a do kterého můžete uvést odkaz na svůj blog.

Zaujme-li váš e-mail příjemce, je možné, že se u vás bude chtít dozvědět víc, a proto klikne na odkaz na blog uvedený v e-mailu.

Sprváný e-mailový podpis

15. Průzkum mezi návštěvníky blogu

Přilákáním návštěvníků na blog práce nekončím. Je důležité nabídnout návštěvníkům to, co chtějí, aby měli potřebu se stále vracet. Nejlepší způsob, jak zjistit, po čem návštěvníci touží, je udělat mezi nimi průzkum. Ten může být realizován například anketou nebo vyplněním jednoduchého dotazníku. Ten nemusíte programovat sami a můžete využít online služby VyplňTo.cz, která umožňuje i bezplatní dotazníky.

16. Blogy velkých společností

Největší prostor pro úspěšné zviditelnění nabízejí blogy velkých společností, které mají vysokou návštěvnost. Nebojte se přispívat i na tyto blogy. Pokud s něčím nebudete souhlasit, nebojte se to dát najevo, neboť tím zajisté rozpoutáte aktivní diskuzi a lidé si vás a vašeho blogu všimnou.

Ovšem všeho s mírou a nemá cenu se pouštět do agresivnějších vyjádření nesouhlasu, které by vás spíše pošpinilo.

17. Propojení blogu a sociálních sítí

Význam sociálních sítí byl zmíněn již v bodě 4. V této části chceme zdůraznit, že je opravdu velmi důležité propojit sociální sítě a blog. Nejlepší řešení je propojení oboustranně. To znamená, že novinky na blogu budou automaticky zobrazovány na sociálních sítích a naopak novinky na sociální sítí se zobrazí na blogu.

Blogy nejčastěji využívají sociální sítě pro možnost přidávání komentářů k článkům. Výhoda je snadné implementace takových komentářů a navíc se zobrazují informace o komentování i na profilech lidí, kteří komentář napsali, a tak se o vašem blogu dozví i jejich přátelé.

18. Analýzy zpětných odkazů konkurence

Aby mohl být blog úspěšnější, než jeho největší konkurenti, je důležité začít s kroky, které dovedli k úspěchu konkurenční blog. V této souvislosti máme namysli zpětné odkazy. Získání zpětných odkazů není jednoduchá věc, a proto je důležité nejprve načerpat inspiraci.

Analýza zpětných odkazů konkurenčních blogů není nijak složitá, neboť je na internetu spousta online služeb, pomocí kterých je možné zpětné odkazy zjistit (Linkdiagnosis, MajesticSEO).

Výsledný seznam nalezených zpětných odkazů už stačí pouze projít a vybrat místa, na kterých můžete získat odkaz i pro svůj blog.

19. Trpělivost je nejdůležitější

Bez trpělivosti se v životě neobejdete a v případě zvyšování návštěvnosti blogu to platí velmi výrazně. Nemůžete očekávat, že již za měsíc budete mít stovky návštěvníků denně. Za začátku se vám bude zdát, že se snažíte svůj web stále zdokonalit, zviditelnit, ale výsledek se nedostavuje. V takovém případě vám můžeme doporučit opravdu jen pevnou trpělivost a především nepolevovat v činnostech. Pokud vydržíte a budete pracovat důkladně, jednoho dne přijde zlom, kdy se návštěvnost vašeho blogu nebude počítat v jednotkách, ale ve stovkách návštěv denně.

Zdroj: SEOmoz.org

Delicious Save this on Delicious

Články