Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

Boj Googlu proti nepřirozeným odkazům

Aleš Linhart - 04.07.2012

Spadl Váš web v pozicích vyhledávače Google o mnoho pozic? Důvodem může být nový způsob, jakým se rozhodl Google bojovat proti nepřirozeným odkazům a jejich nadměrné optimalizaci. V tomto článku poradíme, jak můžete zjistit nepřirozenost odkazů, která Googlu vadí.

Google se snažil proti nepřirozenosti odkazů a celkově nadměrné optimalizaci webů bojovat již v minulosti, ale až s aktualizací 24. dubna 2012 nastal velký zvrat. I když byly patrné změny již několik týdnu před tímto oficiálním datem.

Největší změny se týkají především vnímání a hodnocení zpětných odkazů. Nový algoritmus rozděluje nepřirozené odkazy do hlavních pěti kategorií:

  1. Komerční odkazové sítě
  2. Odkazové sítě agentur
  3. Site-wide odkazy - odkaz umístěný na každé podstránce webu
  4. Anchor texty - na web směřuje mnoho odkazů se stejných anchor textem
  5. Odkazy z „toxických" webů - pokud směřuje mnoho odkazů na netématické weby z nějakého webu, pak se tento web může stát „toxickým" a odkazy na něm umístěné mají negativní dopad

Nyní, když víme, jaké odkazy nemá Google rád, můžeme se podívat na to, jak zjistíme, že web nemá správně nastavené zpětné odkazy.

Extrémní nárůst počtu odkazů

Přirozené odkazy, které má Google „rád", vznikají plynule, a proto je rychlý nárůst velkého množství odkazů pro Google podezřelý. Proto je důležité se při budování odkazů obrnit trpělivostí a odkazy budovat plynule a v rozumném množství.

Chcete-li se ujistit, že web nemá extrémní nárůst odkazů, můžete využít nástroje Ahrefs nebo Majestic SEO.

Nárůst odkazů - Ahrefs.com

Ahrefs.com

Nárůst odkazů - Majestic SEO

MajesticSEO.com

Site-wide odkazy

Site-wide odkazy jsou zpětné odkazy, které odkazují z každé podstránky webu, čímž rychle narůstá počet zpětných odkazů. Tyto odkazy jsou většinou umístěny v záhlaví či zápatí webu. Ne všechny jsou ale pro Google nepřirozené. Některé z nich mohli vzniknout přirozeně. Při uvažování na site-wide odkazy je tedy důležité uvědomit si, že v tomto případě platí čím méně, tím lépe.

Pro zjištění site-wide odkazů můžete využít dříve zmíněné nástroje Ahrefs a Majestic SEO, ovšem daleko snadněji a přesněji je zjistíte přímo od Google přes nástroj Google Webmaster Tools. Po přihlášení do Google Webmaster Tools a výběru požadovaného webu stačí vybrat v levém menu Provoz -> Odkazy na vaše stránky a v části „Kdo odkazuje nejvíce" můžete vidět weby a počet odkazů, kterými na vás směřují. Vysoké číslo naznačuje, že by mohlo jít o site-wide odkaz.

Site-wide odkazy v Google Webmaster Tools

Nepřirozené anchor texty

Google zohledňuje kromě počtu odkazů i jejich anchor texty. Kromě relevantnosti anchor textu s obsahem odkazované stránky hraje roli i rozdělení anchor textů mezi odkazy. Důležité tedy je, aby různá zněních anchor textů byla rovnoměrně rozdělena mezi odkazy.

Pro odhalení rozdělení anchor textů mezi jednotlivé odkazy velmi dobře slouží nástroj Ahrefs.com, který mimo jiné nabízí po analyzování domény graf „Reffering Pages for Anchor Terms". Na tomto grafu jsou velmi dobře vidět anchor texty a jejich rozdělení.

Rozložení anchor textů - Ahrefs.com

Nepřirozené rozložení odkazové autority

Autorita odkazů má také velký vliv na důvěryhodnost odkazů. Autoritu odkazů si můžete zkontrolovat pomocí nástrojů na SEOmoz.org. Výsledkem kontroly můžete dostat graf podobný například tomu následujícímu:

Autorita odkazů - SEOmoz.org

Z grafu je vidět, že web s modře označenou čárou působí ve srovnání s dalšími 4 mírně nepřirozeně, a proto jej může Google vnímat jako nepřirozený. Jakékoliv špičky směřované ke středu grafu může brát Google jako pokus o manipulaci s PageRankem a proto udělí webu penalizaci.

Odhalení a úprava výše zmíněných nedostatků odkazů vám může pomoci předejít penalizaci ze strany Googlu případně se z udělené penalizace zotavit.

Chcete-li se ale zaručeně vyhnout penalizaci, doporučujeme vám budovat kvalitní odkazy.

Delicious Save this on Delicious

Články