Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

Co je lepší - on-page SEO nebo budování odkazů?

Aleš Linhart - 30.08.2012

Tato otázka trápí velkou část majitelů webových stránek při rozhodování, kolik financí investovat do úprav on-page SEO faktorů a kolik do budování odkazů. Přesnou odpověď vám nikdo nedá, neboť většina firem a SEO konzultantů řekne, že je důležitější ta část, kterou firma/konzultant ovládá nejlépe. Abyste se dokázali sami rozhodnout, jaký je nejlepší způsob investice, představíme v tomto článku 4 možné způsoby rozdělení investic mezi on-page SEO a budování odkazů.

Co je myšleno on-page SEO?

Dříve, než si ony 4 možné způsoby rozdělení investic představíme, je důležité vysvětlit, co je myšleno výrazem „on-page SEO". Jedná se o úpravy, které je možné aplikovat přímo ve zdrojovém kódu webu. Například tedy tvorba kvalitního obsahu a dobrých titulků stránek, interní prolinkování, ale také analýza klíčových slov.

1. způsob: 70 % on-page SEO, 30 % budování odkazů

Tento způsob je vhodný pro webové stránky, které mají v základu relativně kvalitní obsah a především mají dobrý počet důvěryhodných a přirozených odkazů. Takové odkazy udržují dobré hodnocení webových stránek vyhledávači, avšak po stránce on-page SEO mohou obsahovat následující nedostatky:

  • Analýza klíčových slov je stará několik let
  • Interní odkazy nejsou správně použity
  • Struktura webu neodpovídá obchodnímu cíli webu
  • Titulky stránek jsou příliš dlouhé nebo duplicitní
  • Existují odkazy (interní i externí) na neexistující podstránky

2. způsob: 30 % on-page SEO, 70 % budování odkazů

2. způsob je vhodný pro webové stránky, které si vytvořili sami tvůrci webů zajímající se o SEO. Tací lidé často před tvorbou svého webu přečetli mnoho článků o SEO, a proto již od začátku tvorby kladou důraz na čistý a optimalizovaný zdrojový kód, kterým si web získá náklonnost vyhledávačů.

U takových stránek je důležitější budování odkazů, neboť to tvůrci samotného webu často zanedbávají. Odkazy však nejsou tím jediným, čemu by se mělo věnovat 100 % času a práce. I po stránce on-page SEO faktorů mají takové weby často drobné nedostatky. Mezi nejčastější nedostatky patří absence dostatečného množství kvalitního textového obsahu, který by kromě vyhledávačů především uspokojil potřeby návštěvníků webu.

3. způsob: 90 % on-page SEO, 10 % budování odkazů

Při tomto způsobu rozdělení prací/investic byste se mohli dočkat nemilého překvapení z penalizace Googlem za „přeoptimalizování" webu. Z toho důvodu toto řešení nedoporučujeme provádět po celou dobu existence webu. Nadměrná optimalizace on-page faktorů se totiž může snadno vymknout kontrole a poté mohou vyhledávače web penalizovat kvůli některým z následujících prohřešků:

  • Blokace cest pro roboty vyhledávačů
  • Špatně řešená přesměrování
  • Nadměrná duplicita (více URL adres se stejným nebo velmi podobným obsahem)
  • Extrémně malé množství obsahu
  • Nesmyslná struktura a interní prolinkování

4. způsob: 10 % on-page SEO, 90 % budování odkazů

A konečně poslední z představovaných modelů rozložení investice mezi on-page SEO a budování odkazů. Tento způsob prezentujeme proto, že byste se mu měli velkým obloukem vyhnout, neboť za takovou strategii vám hrozí od vyhledávačů Penalizace s velkým „P". Při věnování 90 % investic do budování odkazů jsou často budovány takové odkazy, které porušují snad všechna pravidla Google. K porušování dochází především:

  • Nákupem odkazů
  • Získáváním velkého počtu odkazů s nízkou hodnotou
  • Agresivním používáním umělých anchor textů
  • Extrémním získáváním odkazů z link farem a link sítí

Pokud výše uvedené způsoby získávání odkazů budete používat ve velké míře, může dojít až k de-indexaci webu. Nezabrání tomu ani perfektně optimalizované on-page SEO.

Proč nevyužít rozdělení 50/50?

Je vidět, že každý z námi uvedených způsobů má nějaké nevýhody, a proto by někoho mohlo napadnout, že ideálním rozdělení investic je 50 % věnovat na on-page SEO a 50 % na budování odkazů. Někomu se to může zdát, jako nejlepší řešení, ale ve skutečnosti je to to nejhorší, co můžete udělat. Budete-li se pevně držet rozdělení 50/50 po celou dobu existence webu, nikdy nedosáhnete velkého úspěchu. Rozdělení investic je nutné upravovat dynamicky podle stavu vývoje webu.

Na začátku, při tvorbě nového webu, je důležité věnovat 90-100 % investic do on-page SEO, neboť je nutné provést analýzu klíčových slov, vytvořit kvalitní strukturu webu a vytvořit hlavní obsah.

Po umístění webu na internet je potřeba začít budovat odkazy, ale ze začátku stačí na tuto činnost věnovat 10-20 % investic. Zbytek je potřeba vynaložit na rozšíření a zkvalitnění obsahu.

Po několika měsících je opět nutné upravit rozdělení investic a to tak, že se 70 % investic věnuje na budování odkazů a 30 % se věnuje na budování obsahu zaměřeného na long tail klíčová slova.

Netvrdíme, že výše uvedený postup rozdělování investic je zárukou úspěchu. Pouze jsme chtěli ukázat, že používání rozdělení 50/50 po celou dobu životnosti webu není vhodné řešení a že je nutné rozdělování investic dynamicky měnit.

Také si každý musí uvědomit, jakou celkovou strategii optimalizace chce zvolit. Pokud se chcete zaměřit na velmi obecná klíčová slova, budete muset věnovat více investic do budování odkazů. Naproti tomu zaměření na long tail klíčová slova vyžaduje tvorbu většího množství obsahu, a proto je nutné větší podíl investic věnovat na on-page SEO.

Zdroj: seomoz.org

Delicious Save this on Delicious

Články