Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

Jak být na první straně Seznamu za 6 týdnů (podcast)

Aleš Linhart - 15.02.2011

Optimalizace webových stránek pro vyhledávače má tu nevýhodu, že se její první výsledky dostaví až po několika měsících. V tomto článku vám však poradíme, jak dostat váš web na první stránku ve výsledcích vyhledávání na Seznamu již za 6 týdnů.

Mluvená verze článku (podcast)

stáhnout (MP3, 19,8 MB, 8 min 16 sec)

Vše začíná návrhem klíčových slov

Nejhledanější dotazy obsahující "SEO"Ten je totiž prvním krokem při optimalizaci a často také ovlivňuje její úspěch či neúspěch. Problému, jak získat správná klíčová slova byl již jeden článek věnován. Takže se zde zaměříme na to, která slova z návrhu klíčových slov vybrat. Pokud při výběru klíčových slov vsadíte na obecná a hodně hledaná slova, tak budete potřebovat hodně času a úsilí, abyste dostali váš web na první stránku ve výsledcích vyhledávání. Tato slova mají totiž velkou míru konkurence a bude náročné se mezi touto konkurencí prosadit.

Naproti tomu na slova, která nejsou nikým hledaná, bude jednoduché dostat web na první stránku ve vyhledávání. Ale ani první místo na Seznamu vám nezajistí návštěvnost, pokud tato slova nikdo nehledá.

Nejlepším řešením je zvolit kompromis - „long tail". Jedná se o slova, jejichž hledanost není nulová a přitom míra konkurence těchto slov je malá. Většinou se jedná o konkrétní slovní spojení.

Po výběru klíčových slov následuje úprava on-page faktorů

Než ale přejdete k úpravám samotných on-page faktorů, je vhodné navrhnout strukturu celého webu podle zvolených klíčových slov. Při návrhu struktury by mělo být dodrženo pravidlo, že každá podstránka bude věnována 1-3 klíčovým slovům. Po návrhu struktury již přicházejí na řadu samotné úpravy on-page faktorů.

TITLE a meta tag DESCRIPTION

Jsou nejdůležitějšími prvky, které zobrazují vyhledávače ve výsledcích vyhledávání jako název a popis webu. Právě tyto informace často rozhodují o tom, zda návštěvník klikne ve výsledcích vyhledávání právě na váš web. Mimo to i vyhledávače přikládají těmto prvkům velkou váhu při fulltextovém vyhledávání. V obou by tedy mělo figurovat nejdůležitější klíčové slovo pro konkrétní podstránku. Optimální délka TITLE je 60 znaků a délka meta tagu DESCRIPTION by neměla přesahovat 160 znaků. Navíc by DESCRIPTION měl obsahovat smysluplné věty a ne pouze výčet klíčových slov.

URL adresy

Jsou dalším vhodným místem, pro uvedení klíčových slov. Klíčová slova můžete uvést v názvech adresářů a souborů. Opět by ale URL měla mít rozumnou délku a měla by obsahovat minimální počet parametrů. Pokud jsou parametry pro fungování vašeho webu nezbytně nutné, je vhodné využít přesměrování pomocí mod_rewrite na jednodušší variantu.

Obsah stránky

Je částí, která zaujme nejen roboty vyhledávačů, ale především samotné návštěvníky vašeho webu. Kromě prostého textu je obsah složen i z nadpisů, obrázků a odkazů. Nadpisy na webové stránce mají až 6 úrovní (<H1><H6>) a určují tak strukturu celého textu. Pro vyhledávače je nejdůležitější nadpis <H1>. Ten by měl vypovídat o tom, čemu se celá podstránka věnuje. Ostatní nadpisy je nutné řadit hierarchicky, tzn. že po nadpisu <H2> musí následovat nadpis <H3> a ne nadpis <H4>. Mezi jednotlivými nadpisy je prostor pro samotný textový obsah stránky, který by měl obsahovat klíčová slova s hustotou 3-5%. Nezapomeňte uvádět klíčová slova i v jiných pádech než jen v prvním. Důležitým pasážím s klíčovými slovy lze přidat váhu zvýrazněním pomocí tagu <STRONG>.

Obrázky, které jsou běžnou součástí dnešních stránek, je nezbytné doplnit o vhodný popis vyplněním atributu „ALT". Tento popis je vhodný nejen pro roboty, ale i pro uživatele, kteří mají ve svém prohlížeči vypnuté zobrazování obrázků nebo používají pro zobrazení stránky alternativní technologie.

Všechny odkazy (interní i externí) by měly obsahovat výstižný text odkazu (anchor), který návštěvníkovi i robotovi řekne, co na odkazované stránce nalezne za informace.

Např.: <a href="http://www.seznam.cz">Fulltextový vyhledávač Seznam</a>

Odkazy by měly mít různá znění a neměly by směřovat pouze na hlavní stránku. Externí odkazy by měly navíc směřovat pouze na tématicky podobné a důvěryhodné webové stránky.

Po správném nastavení on-page faktorů
přichází na řadu off-page faktory

Mezi ty patří především kvalitní zpětné odkazy na váš web. Než ale začnete pracovat na zkvalitňování off-page faktorů, nezapomeňte informovat vyhledávače o aktualizaci vašeho webu. Pomocí jednoduchého formuláře můžete okamžitě přidat vaše stránky do procházení na Seznamu a stejně jednoduché je i přidání stránek do procházení Googlem.

Přidání stránky do procházení Seznamem

Přídání stránky do procházení Seznamem

 

Přidání stránky do procházení Googlem

Přidání stránky do procházení Googlem

Dalším krokem je získávání zpětných odkazů. Jeden z nejkvalitnějších odkazů můžete získat registrací do katalogu Firmy.cz. Pokud navíc vytvoříte úspěšný zápis do katalogu, tak vám odkaz v tomto katalogu bude přivádět nezanedbatelné množství návštěvníků. Mimo katalog Firmy.cz existují i další kvalitní katalogy, do kterých je vhodné váš web registrovat. Příklady kvalitních katalogů mohou být DMOZ, CZIN, Najisto a další.

Kromě odkazů z katalogů lze získat i řadu dalších kvalitních zpětných odkazů.

WikipediaCílem zkvalitňování off-page faktorů není pouze získat zpětné odkazy, ale také dostat vaše webové stránky do podvědomí uživatelů. Nebojte se proto zveřejňovat vaše články i na serverech, které vám nedovolí umístit k článku odkaz na váš web (např. Wikipedia). Pokud bude váš článek poutavý a bude mít pro čtenáře velký přínos, tak si lidé najdou váš web i bez odkazu umístěného u článku.

 

Na závěr tedy shrňme postup, jak být na první straně Seznamu za 6 týdnů:

  1. Začněte návrhem vhodných klíčových slov
  2. Zaměřte se na výběr slov z long tail
  3. Napište unikátní a výstižný TITLE a meta tag DESCRIPTION
  4. Vytvořte smysluplné URL adresy
  5. Obsah stránky vhodně strukturujte pomocí nadpisů
  6. Napište kvalitní text s hustotou klíčových slov 3-5%
  7. Přidejte stránky do procházení Seznamu a Googlu
  8. Registrujte své stránek na Firmy.cz a do ostatních kvalitních katalogů
  9. Aktivně budujte další zpětné odkazy (přispíváním na fóra, blogy a oborové portály)
  10. Publikujte články i na portálech, kde není umožněno vložení odkazu (Wikipedia)

Při dodržení těchto zásad nebudete muset čekat dlouhé měsíce na výsledky optimalizace. Již během několika týdnů je možné dosáhnout s vaším webem první stránky ve výsledcích vyhledávání.

Delicious Save this on Delicious

Články