Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

Jak zjistíte, že váš web nevyhovuje vyhledávačům (podcast)

Aleš Linhart - 08.11.2010

Internetové vyhledávače se sice stále snaží zachytit obsah celého internetu, ale vzhledem k velkému množství nově vznikajících stránek se jim to nemůže nikdy podařit. S ohledem na tuto skutečnost se vyhledávače na některé weby vůbec nedostanou a jiné berou jako „smetí", které do svého vyhledávání ani nezařadí. Jak ale zjistíte, zda váš web patří nebo nepatří mezi weby nevyhovující pro vyhledávače?

Mluvená verze článku (podcast)

stáhnout (MP3, 13,2 MB, 5 min 31 sec)

Máte dvě základní možnosti jak to zjistit:

  • Zeptat se přímo vyhledávačů
  • Využít některý vhodný online nástroj

Informace od vyhledávačů

Nejpřesnější informace o vhodnosti/nevhodnosti webu pro vyhledávače dostanete právě od samotných vyhledávačů. Mezi nejpoužívanější vyhledávače patří Seznam.cz a Google.cz a proto se zaměříme právě na tyto dva vyhledávače. U obou vyhledávačů máte tři stejné možnosti, jak si ověřit vhodnost vašeho webu:

  • ranky
  • vyhledáváním
  • zjištěním zaindexovaných stránek

Ranky

Oba výše zmíněné vyhledávače používají určitě ranky pro hodnocení kvality webových stránek. Seznam.cz používá S-rank, který nabývá hodnot 0 - 100 a Google.cz používá PageRank, jehož hodnoty jsou v rozmezí 0 - 10. Hodnoty těchto ranků mohou být určitým ukazatel vhodnosti webových stránek pro vyhledávače. Pokud má web nenulovou hodnotu S-ranku nebo PageRanku, tak to znamená, že vyhledávače o vaší webové prezentaci vědí. Ovšem tento ukazatel má několik nevýhod:

  • u nových webů nějakou dobu trvá, než dostanou svůj rank, ale to, že má web oba ranky nulové neznamená, že jsou nevhodné pro vyhledávače
  • PageRank, který Google.cz zveřejňuje se aktualizuje pouze asi 3x-5x do roka, takže jeho hodnoty nejsou moc aktuální
  • Vyhledáváním

Spolehlivějším ukazatelem vhodnosti webu pro vyhledávače je samotné vyhledávání. Pokud se web zaměřuje na informace ze světa automobilů, tak můžete zjistit vhodnost webových stránek hledáním slova automobily. Pokud se webová prezentace objeví mezi výsledky, tak to znamená, že je váš web vhodný pro vyhledávače. Ovšem i toto řešení má problémy:

  • web se může nacházet až na 50. stránce a nikomu z vás se asi nebude chtít procházet tolik stránek
  • i když se web zobrazuje ve třeba na 12. stránce, tak je snadná možnost přehlédnutí vašeho webu ve výsledcích vyhledávání

Zjištění zaindexovaných stránek

Nejspolehlivnějším způsobem, jak zjistit, zda jsou webové stránky vhodné pro vyhledávače, je zjistit, kolik a které podstránky webu má vyhledávače zaindexován a zařazuje je tak do výsledků vyhledávání. Pro Seznam.cz i Google.cz existuje stejný vyhledávací dotaz, kterým zjistíte zaindexované podstránky webu ve vyhledávači:
site:www.adresa-vaseho-webu.cz

Po zadání výše uvedeného těxtu do vyhledávacího pole a vyhledání se jako výsledky hledání objeví všechny zaindexované podstránky webu.

Vhodné online nástroje

Online nástroje umožňují jednoduché zjištění různých parametrů webu. Je ale důležité si uvědomit, že žádný online nástroj nemůže dát takové přenosné informace, jaké pro své vyhledávání používají vyhledávače. Ty si totiž tyto informace poctivě střeží.

Google BAN

Pokud mají stránky temnou minulost nebo jste nechtěně udělali něco, co se Googlu moc nelíbilo, tak je možné, že budete na jeho „černé listině". Přítomnost/nepřítomnost webu na tomto seznamu zjistíte pomocí Google BAN checkeru.

Rychlost načítání stránky

Rychlost načítání stránek také do určité míry ovlivňuje vhodnost vašeho webu pro vyhledávače. Pomalé načítaní vašich stránek může způsobit, že je vyhledávač nestihne v přiděleném čase projít celé a proto je ani nezařadí do svého vyhledávání. Samotný Google nabízí možnost měření doby načítání stránek.

Textová verze webu

Vyhledávače vidí vaše stránky pouze jako text a proto je dobré se přesvědčit o tom, jak vyhledávač vidí váš web. Užitečným nástojem v tomto směru je simulátor vyhledávacího robota.

Delicious Save this on Delicious

Články