Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

Jaká je míra jedinečnosti obsahu pro úspěch u vyhledávačů?

Aleš Linhart - 11.04.2013

Internet je velmi svobodný, což láká ke kopírování cizích materiálů (textů, fotografií) s cílem usnadnit si práci. Toto ale rozhodně není cesta k úspěšnému webu, neboť vyhledávače se snaží maximálně potlačovat duplicity. Níže se dočtete, proč se vyhledávače snaží proti duplicitám bojovat a do jaké míry musí být obsah unikátní, aby měl u vyhledávačů úspěch.

Odpověď na první otázku si zodpovíme hned na začátku. Vyhledávače mají za cíl uspokojit potřeby uživatelů a nabídnout jim ve výsledcích vyhledávání odpověď na jejich otázky. Pokud by zobrazovaly i stránky s duplicitním obsahem, neměl by uživatel moc na výběr, jaké informace může získat. A pokud by nenašel odpověď v tomto obsahu, neměl by možnost nalézt ji v jiném obsahu.
Vyhledávače se snaží uživatelům nabídnout na jednu otázku (vyhledávaný dotaz) různé odpovědi v podobě různých webových stránek s jedinečným obsahem.

Nyní, když víme, proč se snaží vyhledávače stránky s duplicitním obsahem eliminovat, je na čase odhalit, jak se duplicitnímu obsahu vyhnout.

Jaký obsah je náchylný k duplicitám?

Když hovoříme o obsahu, máme tím v tomto článku na mysli obsah, který se mění na každé stránce webu. To znamená, že na rozhodnutí o duplicitách nemá vliv navigace, reklamní panely, zápatí a další prvky, které se opakují na každé stránce webu.

Rozdíl mezi interní a externí duplicitou

Vyhledávače rozlišují dva typy duplicit - interní a externí. Podle typu duplicity poté přistupují k jejímu zpracování.

Interní duplicita je duplicita v rámci jednoho webu. Tuto duplicitu vyhledávače do jisté míry akceptují, neboť jsou si vědomi, že jedna stránka (jeden obsah) může mít více podob - klasická podoba pro web, podoba pro tisk, mobilní verze. Tyto duplicitní stránky nepenalizují.

Naproti tomu externí duplicita je to, co vyhledávačům vadí. Jedná se o situaci, kdy má více různých webů stejný nebo velmi podobný obsah. Z těchto webů si vyhledávače vyberou pouze jeden web, který zobrazí ve výsledcích vyhledávání a ostatní nezobrazí vůbec nebo je zobrazí třeba až na 10. stránce výsledků vyhledávání.

Chcete-li se vyhnout externím duplicitám, neznamená to, že byste nemohli použít jeden odstavec textu z jiného webu. Je ale důležité k tomuto odstavci vytvořit další užitečný a unikátní obsah.

Bez přidané hodnoty není jedinečný text dostačující

Dobře, nemůžeme použít zcela duplicitní text z jiného webu. Ale co když vezmu text z jiného webu, „změním v něm všechna slova" a umístím ho na svůj web. Jedná se o duplicitu?

Technicky vzato se o duplicitu nejedná, ale po obsahové stránce ano. Kromě technicky duplicitního obsahu by měl mít každý unikátní obsah i nějakou unikátní přidanou hodnotu.

Jako příklad si vezměme cestovní kancelář, která popisuje hotel, ve kterém budou klienti ubytováni. Více cestovních kanceláří může nabízet stejný hotel a je těžké o totožném hotelu napsat různé informace tak, aby byly pravdivé. Jak dosáhnout jedinečnosti obsahu, kterou ocení nejen vyhledávače, ale i návštěvníci webu?

Odpověď se skrývá v „přidané hodnotě" obsahu, která v případě hotelu může spočívat v doplnění obsahu o unikátní fotografie vytvořené přímo cestovní kanceláří, doplnění informací o počasí v dané oblasti, o možnosti parkování nebo o památkách v blízkosti hotelu.

Toto vše dělá text unikátním nejen po technické, ale i po kontextové stránce.

Neexistuje přesné procentu povolené duplicity textu

Většina lidí chce znát přesná čísla a hodnoty, kdy je ještě obsah duplicitní a kdy již není. Tito lidé budou zklamaní, protože neexistuje přesné číslo (procento), do jaké míry může být obsah duplicitní, aby jej vyhledávače stále ještě braly jako unikátní. Vyhledávací algoritmy jsou totiž velmi sofistikované na to, aby porovnávaly duplicity pouze na základě nějakých procent.

Snažte se proto při vytváření obsahu webu přemýšlet nad tím, zda bude obsah pro návštěvníka užitečný a především se snažte poskytnout v obsahu informace, které návštěvník na konkurenčním webu nenalezne.

Duplicitní nehodnotný text může zničit celý web

Duplicitní nehodnotný text je to nejhorší, co můžete na svůj web umístit. Stačí, aby byl takový text umístěn třeba jen na jedné stránce webu a Google Panda za to může penalizovat celý web.

Pokud tedy někdo přemýšlí stylem „Super, našel jsem blog, na kterém jsou stovky méně užitečných článků. Tak na svém webu vytvořím speciální sekci, do které tyto články umístím a bude to. Sice to možná nebude mít žádný SEO efekt, ale mohl by se zvýšit provoz robotů vyhledávačů na mém webu.", určitě nebude mít jeho web dlouhou životnost, neboť to především Google tvrdě trestá.

Jak porazit weby, které kradou obsah

Určitě se vám už někdy stalo, že jste si dali práci s vytvořením kvalitního jedinečného obsahu, který vám z webu někdo „ukradl", umístil ho na svůj web a jeho web se nyní zobrazuje ve výsledcích vyhledávání na předních pozicích, zatímco váš web je třeba až na 5. stránce. Vzhledem ke svobodě internetu je velmi obtížné bránit se proti takovýmto „zlodějům".

Můžete ale vyhledávačům napovědět, že vy jste tvůrce obsahu a že právě váš obsah návštěvníci oceňují. Způsobů, jakými lze na to vyhledávače upozornit, je mnoho a jako příklad si můžeme uvést následující tři:

  • Zpětné odkazy - Bude-li váš obsah na internetu první a bude-li užitečný, určitě na něj budou návštěvníci rádi odkazovat ze svých webů a blogů.
  • Komentáře - Nový obsah zabývající se aktuálním tématem si najde mnoho zájemců, kteří budou chtít na dané téma diskutovat či komentovat samotný článek.
  • Sdílení - Kvalitní obsah je možné snadno sdílet na různé sociální sítě - Facebook, Twitter, Google+. Čím více lidí obsah sdílí, tím je dle vyhledávačů užitečnější.

Nabídněte u obsahu svého webu lidem možnost snadno komentovat, sdílet či odkazovat a uvidíte, jak účinná je to obrana proti webům, které váš obsah kradou.

Zdroj: SEOmoz.org

Delicious Save this on Delicious

Články