Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

Jaké používat SEO nástroje (podcast)

Aleš Linhart - 19.04.2011

Při optimalizaci webových stránek pro fulltextové vyhledavače se musí sledovat mnoho parametrů webových stránek a ukazatelů, zda je či není optimalizace úspěšná. Sledování takových informací ručně by bylo ale velmi náročné a proto existují SEO nástroje, které dokáží toto sledování usnadnit. V tomto článku vám představíme dva nepříliš využívané nástroje (Woorank, Link Diagnosis) a jeden klasický (Google Webmaster Tools).

Mluvená verze článku (podcast)

stáhnout (MP3, 26 MB, 10 min 52 sec)

Rychlá navigace na jednotlivé nástroje:
Woorank, Link Diagnosis, Google Webmaster Tools, SEOmoz, Majestic SEO

Woorank

Nástroj Woorank slouží pro komplexní analýzu především on-page faktorů webu. Po zadání domény a spuštění generování reportu vyhodnotí nástroj aktuální stav webové prezentace. U jednotlivých položek reportu je poté možnost zobrazení vysvětlení významu jednotlivých veličin pro SEO a důvody, proč mít danou veličinu v pořádku.

Po analýze celého webu informuje Woorank o počtu zaindexovaných podstránek Googlem a o nejnavštěvovanějších podstránkách.

Woorank - indexované stránky

Analýza hlavní stránky webu je zaměřena na znění a délku URL adresy a metadat (title, description, keywords).

Velmi užitečnou částí je analýza nadpisů a to nejen jejich počet, ale především jejich struktura. Správně strukturované nadpisy mají vliv nejen na SEO ale také na použitelnost webových stránek pro uživatele s různými čtecími zařízeními.

Kontrolou obrázků dokáže nástroj zjistit jejich celkový počet a také počet těch, u kterých chybí alternativní text, který je pro vyhledávače také důležitý.

Text/HTML hodnocení je užitečné pro zjištění dostatečného množství textu na stránce. Vliv na jeho hodnotu má i hustota klíčových slov.

Posledním kontrolovaným parametry na hlavní stránce je přítomnost rámů a Flash animací na stránce.

Woorank - analýza hlavní stránky

Vnitřní analýza webu dokáže odhalit duplicitní title a description na všech podstránkách webu. U prvních tří nejnavštěvovanějších stránek poté tyto informace vypíše a zobrazí i jejich text/HTML hodnocení.

Woorank - vnitřní analýza webu

Další část analýzy by mohla nést v češtině název „dodržování standardů", neboť obsahuje tyto informace o stránce:

  • Přítomnost robots.txt a XML sitemaps.
  • Deklaraci jazyka, typu dokumentu a kódování
  • Přítomnost Google Analytics
  • W3C validitu

Dokonce kontroluje i nové prvky:

  • Mikroformáty
  • Dublin Core
  • Geo Meta Tags

Woorank - dodržování standardů

Posledním užitečným výstupem je seznam souvisejících webových stránek, které mohou být určitým ukazatel vaší konkurence.

Woorank - související webové stránky

Jako každý nový nástroj má i tento své nedostatky. Je to především nedostatečná podpora pro české webové stránky. Některé parametry jsou totiž měřeny vzhledem k počtu příchozích návštěvníků z USA, což je pro česky psané stránky problém.

Funkce využitelná spíše pro zahraničí je hodnocení off-page faktorů, u kterých bere Woorank ohled i na zpětné odkazy z internetových stránek .edu a .gov, z katalogů DMOZ a Yahoo! Directory a sociálních médií Delicious a Digg.

Pro analýzu off-page faktorů existují však vhodnější nástroje a pro potřeby on-page analýzy je tento nástroj velmi kvalitní.

Link Diagnosis je nástroj pro analýzu zpětných odkazů vedoucích na webové stránky. Po vyhodnocení této analýzy poskytne Link Diagnosis report, který obsahuje mnoho užitečných informací nejen o celkovém odkazovém profilu webu, ale i o každém odkazu zvlášť.

Souhrnně poskytne informace o počtu stránek, u kterých zjišťoval zpětné odkazy. Následně pak celkový počet zpětných odkazů a počet unikátních anchor textů (znění odkazu).

Link Diagnosis

Detailní přehled zobrazuje informace o každé odkazu zvlášť:

  • URL adresa, kde je odkaz umístěn
  • Page Rank stránky s odkazem
  • Anchor text (znění odkazu)
  • Typ odkazu (zda je v pořádku nebo má nastaven atribut No Follow)
  • Počet odkazů na stránce
  • Síla odkazu - je měřena podle Page Ranku stránky s vaším odkazem a podle celkového počtu odkazů na stránce
  • Historie odkazu

Link Diagnosis - detailní přehled

V další tabulce lze nalézt seznam stránek webu, u kterých se zjišťovala přítomnost zpětných odkazů.

Link Diagnosis - seznam stránek

A poslední tabulka je věnována nejpoužívanějším anchor textům.

Link Diagnosis - anchor texty

Nevýhodou nástroje je neaktuálnost některých informací a stejně tak nezjišťování odkazů na všech podstránkách, které jsou indexovány v Googlu.

Naopak velkou výhodou je rychlý přehled zpětných odkazů a informací o stránkách, na kterých je odkaz umístěn.

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools je nástroj od společnosti Google, který dokáže zobrazit statistiky procházení webu Googlebotem a odhalit chyby na Vašem webu. Závažné chyby jako jsou odkazy na neexistující podstránky způsobí problémy při procházení webu Googlebotem. Méně závažné chyby jako chybějící titulek nebo popis stránku pak mohou snížit uživatelskou přívětivost webu.

Sitemap

Pomocí Webmaster Tools můžete také Googlu usnadnit indexovaní stránek na vašem webu odesláním souboru Sitemap s mapou vaší webové prezentace.

Po odeslání můžete porovnat počet URL umístěných sitemap a počet podstránek, které již má Google ve svém indexu.

GWT - soubory Sitemap

Je to rychlý a pohodlný způsob, jak informovat Google o všech podstránkách, které má váš web.

Vyhledávací dotazy

Sekce vyhledávací dotazy zobrazuje seznam slov a slovních spojení, po jejichž hledání lidé navštíví váš web.

Kromě informací o počtu zobrazení webu ve výsledcích vyhledávání na pozici, kterou někteří uživatelé ještě sledují, můžete zjistit i počet kliknutí na váš odkaz a průměrnou pozici ve výsledcích vyhledávání.

Malá míra prokliku (CTR) může naznačovat špatně vyplněný titulek a popis stránky, který neláká lidi k návštěvě právě vašeho webu.

GWT - vyhledávací dotazy

Odkazy na vaše stránky

Pomocí tohoto nástroje také lze zjistit informace o zpětných odkazech vedoucích na web.

Google dává k dispozici seznam všech webových stránek, ze kterých vedou zpětné odkazy na web, výpis podstránek, na které vedou odkazy spolu s počtem zpětných odkazů a také seznam všech unikátních anchor textů zpětných odkazů.

GWT - odkazy na vaše stránky

Chyby procházení

Při smazání podstránky na webu nebo změně adresy se může stát, že zapomenete upravit některý odkaz vedoucí na tuto podstránku. Tyto chyby lze také nalézt ve Webmaster Tools a následně opravit.

GWT - chyby procházení

Statistiky procházení

Zobrazují aktivitu Googlebota na webu za posledních 90 dní. Kromě počtu procházených stránek za den lze zjistit i počet stažených kilobajtů a čas potřebný ke stažení stránky. Čím rychleji se vaše stránky načítají, tím lépe pro vyhledávače. Pro přesnější kontrolu nad dobou načítání webu je nejlepším nástrojem Page Speed.

GWT - statistiky procházení

HTML - návrhy

Nejedná se o chyby, které by způsobily nezobrazování stránek ve výsledcích vyhledávání, ale jejich odstranění může zlepšit uživatelskou přívětivost stránek. Jedná se především o metadata title a description.

GWT - HTML návrhy

SEOmoz

SEOmoz je placený systém, který ukrývá mnoho užitečných nástrojů. Podle typu registrace je v jednotlivých nástrojích dostupné více či méně informací o jednotlivých parametrech webu.

Nástroj Open Site Explorer umožňuje zjistit, z jakých webových stránek směřují odkazy na vaši prezentaci. Kromě znění odkazu (anchor text) jsou zobrazeny u každého odkazu i dva parametry Page Authority a Domain Authority. Parametry předpovídají potenciální hodnocení stránky/domény ve vyhledávačích. Toto hodnocení je založeno na algoritmické kombinaci všech metrik odkazů a je logaritmicky rozloženo na hodnotách 0-100 bodů.

Trifecta měří sílu webových stránek a porovnává ji s ostatními stránkami z oboru. Síla stránek se odvíjí od počtu zpětných odkazů, návštěvnosti na stránkách a od počtu, kolikrát je vaše značka zmiňována na webu. Nástroj umožní objevit, kde je vaše stránka/značka slabá.

Juicy Linkfinder nalezne po zadání klíčového slova 50, 100, 150 nebo 200 webových prezentací, které Google spojuje se zadaným slovem. Tyto weby lze poté řadit podle stáří, pozice ve výsledcích vyhledávání nebo podle Page Ranku.

PageRank check nabízí možnost zjištění hodnoty Page Ranku zadané webové stránky.

Top 500 sleduje 500 nejdůležitějších domén i konkrétních stránek na internetu. Důležitost stránek je určena pomocí mozRank a mozTrust. MozRank je ovlivněn počtem a kvalitou zpětných odkazů a mozTrust určuje důvěryhodnost webu vzhledem ke všem jiným webům na internetu je založen na algoritmu od Yahoo!

Majestic SEO

Tento nástroj na zjišťování informací o zpětných odkazech byl zmíněn v článku „Jak získat kvalitní zpětné odkazy". Pro připomenutí lze uvést, že Majestic SEO zjistí pro zadanou doménu následující informace o odkazech:

  • Celkový počet externích odkazů vedoucích na váš web
  • Počet unikátních domén, ze kterých odkazy vedou
  • Počet odkazů s nastaveným atributem nofollow
  • Texty odkazů
  • URL adresy vašeho webu, na které odkazy směřují
  • Graf o vývoji počtu zpětných odkazů v čase

Nástroje pro návrh klíčových slov

V článku „Jak získat správná klíčová slova" byly zmíněny dva nástroje pro návrh klíčových slov. Od Seznamu to byl nástroj pro návrh klíčových slov pro Sklik a od Google to byl nástroj Keyword Tool pro AdWords. Oba tyto nástroje jsou užitečné pro návrh klíčových slov, který je základním krokem každé optimalizace webových stránek pro vyhledávače.

 

Rychlá navigace na jednotlivé nástroje:
Woorank, Link Diagnosis, Google Webmaster Tools, SEOmoz, Majestic SEO

Delicious Save this on Delicious

Články