Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

MailChimp – rozesílejte profesionálně

Aleš Linhart - 15.10.2012

Newslettery mají v oblasti internetového marketingu své nemalé místo. Ač je někteří odsuzují, zůstává pravdou, že dokážou výrazně zvýšit prodej nabízeného zboží. Aby se požadovaný přínos newsletteru dostavil, musí být správně sestavený a také musí být spolehlivě odeslán. Na téma správného sestavení newsletteru (direct mailu) jsme se již zaměřili v jednom z našich článků. Dnes se tedy podíváme na rozesílání a to pomocí nástroje MailChimp.

MailChimp jsme vybrali proto, že je dostupný online (není nutné jej složitě instalovat), nabízí vše, co je nutné pro úspěšný e-mail, včetně různých šablon a statistik, má vytvořené užitečné příručky z oblasti newsletterů a především je možné jej za určitých podmínek používat bezplatně.

Registrace MailChimp

Jak bylo řečeno v úvodu, MailChimp je online nástroj, který není nutné instalovat, a proto se stačí registrovat. Registrace je velmi jednoduchá a probíhá ve dvou fázích. Nejprve vyplníte v registračním formuláři svůj e-mail, uživatelské jméno a heslo. Po vyplnění vám přijde e-mail, v němž naleznete odkaz sloužící pro aktivaci svého účtu.

Při aktivaci budete automaticky přesměrováni na druhý formulář, ve kterém na vás čeká vyplnění tří bezpečnostních otázek a kontaktních údajů (adresa).

Po dokončení registrace se můžete přihlásit ke svému MailChimp účtu a začít se svojí první kampaní.

První kampaň s MailChimp

MailChimp se snaží o maximální uživatelskou přívětivost, a tak není divu, že je jeho používání velmi jednoduché a intuitivní. Ihned po přihlášení k účtu máte před očima tři kroky, které můžete provést k vytvoření úspěšného newsletteru:

Úvodní obrazovka po přihlášení

Vytvoření seznamu příjemců

Dříve, než je možné vkládat e-maily klientů do seznamu, je nutné nějaký seznam vytvořit. Jeho vytvoření probíhá pomocí jednoduchého formuláře, ve kterém vyplňujete následující údaje:

  • název seznamu
  • standardní (defaultní) jméno odesílatele
  • standardní (defaultní) e-mail odesílatele
  • standardní (defaultní) předmět e-mailu
  • text, ve kterém příjemcům připomenete, jak jste jejich e-mail získali
  • informace o vaší společnosti

Založení nového seznamu

Prázdný seznam je nutné ještě naplnit údaji (e-mail, jméno, příjmení) o odběratelích newsletteru. To je možné provádět jednotlivě přes formulář:

Vkládání příjemců jednotlivě

Nebo importovat hromadně celý seznam odběratelů. Importování je možné z klasického Excel souboru, z CSV souboru nebo případně z některé často používané služby (např. Google docs).

Import kontaktů

Formulář pro přihlášení k odběru

Seznam odběratelů newsletterů by neměl nikdy přestat růst, a proto je nutné zajistit možnost přihlášení k odebírání newsletterů i novým zájemcům. Chcete-li si ušetřit práci s neustálým ručním importování odběratelů do MailChimpu, je dobré využít pro přihlášení formulář přímo od MailChimp, který ukládá data přímo do seznamu odběratelů.

Při vytváření formuláře pro přihlášení k odběru newsletterů je možné využít některou z přednastavených šablon, do které můžete přidávat nová políčka nebo měnit ta původní. Vytvořený formulář pro přihlášení k odběru pak může vypadat třeba následovně:

Formulář pro přihlášení k odběru newsletterů

Po vytvoření formuláře je možné jej upravit tak, aby jeho design odpovídal designu webu (záložka „Design It"). V další záložce („Translate It") můžete doplnit vlastní překlady anglických standardních hlášek:

Překlad formuláře pro odběr

Poslední záložka (Share It) slouží pro vygenerování HTML kódu, kterým lze vložit funkční formulář na web.

Vytvoření a odeslání newsletteru

Nyní je na řadě to nejdůležitější - vytvoření samotného newsletteru. Nebudeme popisovat, jak by měl být newsletter koncipován, neboť to jsme již probírali v článku „Jak na direct mail". V této části se zaměříme pouze na to, jak newsletter převést do MailChimpu a odeslat. To probíhá v 5 krocích:

1. Výběr příjemců

Výběr příjemců spočívá ve volbě seznamu odběratelů, kterých můžete mít v MailChimpu nespočet.

Výběr příjemců newsletteru

2. Nastavení odesílatele

V nastavení odesílatele jsou předvyplněné údaje o odesílateli, které jsou vyplněny u vybraného seznamu odběratelů. Kromě informací o odesílateli je možné propojit newsletter se sociálními sítěmi TwitterFacebook nebo přidat sledování přes Google Analytics.

Nastavení odesílatele

3. Design newsletteru

Zaujmout odběratele pouze strohým textem je velmi obtížné, a proto je lepší textové informace doplnit o vhodný design. Na každý je zkušený grafik, a proto MailChimp nabízí základní design (rozložení) newsletteru nebo předdefinované šablony.

Design newsletteru

4. Plain-Text

Předposledním krokem je vyplnění „Plain-Textu", tedy prostého textu, který se zobrazí odběratelům, jejichž e-mailový klient nepodporuje HTML e-maily. Ani na takové odběratele by se nemělo zapomínat. Plain-Text můžete vytvořit i velmi snadno a rychle pomocí tlačítka „Copy Text From HTML", po jehož stisknutí se vytvoří Plain-Text z textových informací z HTML verze newsletteru.

Plain text

5. Odeslání

Na závěr už zbývá pouze zkontrolovat, zda jsou všechny prvky správně vyplněny a začít s rozesíláním. Kromě okamžité rozesílky je možné rozesílku naplánovat i na přesný den a čas (tlačítko „Schedule"):

Odeslání newsletteru

Jak se vyhnout spam filtrům?

Největším nepřítelem newsletterů jsou spam filtry. Existuje velké množství článků, ve kterých se dočtete mnoho informací, jak se jim vyhnout. Na tomto místě tedy uvedeme pouze pár bodů, které mohou způsobit potíže se spam filtry, uvedených na webu MailChimpu:

  • používání spam frází typu „Klikněte zde!", „Jedinečná životní příležitost"
  • používání velkého množství vykřičníků!!!!!!!!!!!!
  • používání CAPS LOCK (především v předmětu e-mailu)
  • barvení textu na zářivou červenou nebo zelenou barvu
  • kódování výrazně nevalidním HTML - především při kopírování textů z Wordu
  • posílání pouze jednoho velkého obrázku bez klasických textů (spam filtry neumějí obrázky číst, a proto mají v takové situaci podezření, že je chce odesílatel přelstít)
  • používání slova „Test" v předmětu e-mailu
  • odesílání e-mailů mnoha lidem z jedné společnosti (firewall ve společnosti předpokládá, že se jedná o spam)

A ještě jedno upozornění související s HTML e-maily. Nikdy je nevytvářejte ve Wordu. Word totiž používá velmi „nehezký" HTML kód, který nemají spam filtry ani trochu v lásce, a tak s nimi budete mít jistě problémy.

Ceník používání

MailChimp je velmi oblíbený právě s ohledem na svoji cenu. V bezplatné verzi totiž umožňuje rozesílání mezi až 2 000 příjemců a limit odeslaných e-mailů je stanoven na 12 000 e-mailů/měsíc k 11.10.2012.

V případě placené verze MailChimpu je možné zvolit pravidelnou měsíční platbu nebo formu předplácení kreditů, kde jeden kredit = jeden poslaný e-mail.

Měsíční platba za MailChimp k 11.10.2012

Měsíční částka Počet odběratelů Limit odeslaných e-mailů
$10 0 - 500 neomezeně
$15 501 - 1 000 neomezeně
$30 1 001 - 2 500 neomezeně
$50 2 501 - 5 000 neomezeně
$75 5 001 - 10 000 neomezeně
$150 10 001 - 25 000 neomezeně
$240 25 001 - 50 000 neomezeně

V případě vyšších nároků je možné platit měsíčně $12 930 a tím, že můžete mít až 3 100 000 odběratelů a měsíčně můžete odeslat 18,6 milionu e-mailů.

Kreditový systém MailChimp k 11.12.2012

Částka Cena za 1 email Počet kreditů
$9 $0,03 300
$30 $0,03 1 000
$60 $0,03 2 000
$100 $0,02 5 000
$150 $0,02 7 500
$200 $0,02 10 000
$250 $0,01 25 000

Další výhody MailChimp

MailChimp má velké množství výhod a bylo by téměř nemožné je zde všechny popsat. Uveďme si ale dvě nejvýraznější - propojení se sociálními sítěmi, statistiky.

Chcete-li zvýšit úspěch newsletteru, je důležité personalizovat e-maily. K tomu dobře poslouží údaje o odběratelích, které je možné získat ze sociálních sítí (bydliště, zájmy). MailChimp umožňuje získání takových informací jednoduchým kliknutím na jedno tlačítko.

Statistiky úspěšnosti newsletterů má MailChimp dobře propracované. Přehledně se můžete podívat, kolik lidí e-mail otevřelo nebo kolik jich kliklo na odkaz v e-mailu. U statistik prokliků odkazů zobrazuje MailChimp míru prokliků přímo u jednotlivých odkazů uvnitř textu, takže nemusíte složitě přemýšlet, kam nejčastěji klikaný odkaz vede.

Závěrem

MailChimp je skutečně výborný nástroj pro rozesílání newsletterů, jehož bezplatné používání je pro malé firmy/jednotlivce zcela dostačující. Velmi užitečné jsou také statistiky, které pomáhají zdokonalovat newslettery. K lepší optimalizaci newsletterů přispívá i A/B testování, které MailChimp plně podporuje.

Delicious Save this on Delicious

Články