Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

91 tipů na optimalizaci konverzí e-shopu 10. část - Doprava, vrácení zboží a znovu-zacílení zákazníků

Aleš Linhart - 03.04.2013

Dokončení nákupního procesu neznamená ukončení kontaktu se zákazníkem. Po dokončení objednávky je nutné zajistit kvalitní dopravu, možnost snadného vrácení zboží a také využít možnost znovu-zacílení zákazníků, kteří již u vás jednou nakoupili. Jak tyto kroky optimalizovat se dočtete v závěrečném článku o optimalizaci konverzí e-shopu.

Doprava a vrácení zboží

84. Uveďte způsoby dopravy přehledně a pravdivě

Cena a způsob dopravy zboží z vašeho e-shopu hraje velkou roli při rozhodování, zda si u vás zákazník objedná, či neobjedná. Následující seznam zahrnuje několik faktů o tom, jak na dopravu zboží nahlížejí zákazníci:

  • Ačkoliv je levné poštovné nebo dokonce poštovné zdarma výhodou, stále je mnoho zákazníků, kteří jsou ochotni si něco málo připlatit za to, aby obdrželi objednané zboží rychleji.
  • Cena a rychlost dopravy má vliv na míru opuštění nákupního košíku. Zákazník by měl být možnost vybrat si termín doručení zboží a také byste zákazníkům nabídnout dopravu zdarma při objednávce nad určitou výši útraty.
  • Zákazníci jsou ochotni počkat si na objednané zboží i o pár dní déle, ale musejí vědět, co se s jejich zásilkou děje. Chtějí být také informování e-mailem nebo telefonicky o termínu doručení.
  • Zákazníci mají rádi vše pod kontrolou a ocení, když budou mít možnost vybrat si den a případně i hodinu doručení zboží.

85. Nabídněte poštovné zdarma

Většina zákazníků, kterých byste se zeptali na ideální cenu poštovného, by vám určitě odpověděla, že by chtěli poštovné zdarma. Je zvláštní, že lidé ocení více poštovné zdarma (kdy ušetří třeba 100 Kč) nebo slevu na produkt (kterou by ušetřili třeba až 200 Kč).

Z tohoto hlediska je důležité zákazníkům možnost poštovného zdarma nabídnout. Nemusí to být ale na každou objednávku. Může se to týkat třeba pouze objednávek nad určitou částku nebo třeba každého třetího nákupu.

86. Zobrazujte, kolik Kč chybí zákazníkovi do dopravy zdarma

Nabídnete-li zákazníkům dopravu zdarma při nákupu nad určitou výší nákupu, měli byste je průběžně (například v nákupním košíku) informovat, zda již mají dopravu zdarma nebo kolik Kč jim do dopravy zdarma zbývá. Jen tak nebudou na vašem e-shopu zákazníci v nejistotě, zda již mají dopravu zdarma nebo jestli musí ještě nakoupit nějaké zboží.

87. Nabídněte možnost snadného vrácení zboží

Padne mi to oblečení? Co když nebude produkt vypadat ve skutečnosti stejně, jako vypadal na fotkách? Můžu zboží vrátit? Tohle jsou otázky, které trápí mnoho zákazníků předtím, než se skutečně rozhodnou nakoupit. Informujte zákazníky o možnosti vrácení zboží a usnadněte jim to například tím, že jim současně s dokladem zašlete i jednoduchý formulář, do kterého mohou vepsat číslo svého účtu, na který jim budou vráceny peníze za vrácené zboží.

Znovu-zacílení zákazníků

Pokud u vás zákazník již nekoupil, neznamená to, že byste na něj měli zapomenout. Spíše naopak. Nakoupil-li u vás, znamená to, že vám důvěřuje, a proto byste na něj měli zacílit další reklamu, která bude účinnější, než kdybyste ji cílili na někoho, kdo na vašem e-shopu ještě nikdy nebyl.

88. Využijte Re-marketing od AdWords

AdWords od Google nabízí možnost Re-marketingu, jejíž hlavní smysl spočívá v tom, že můžete AdWords reklamu zacílit na určitě skupiny návštěvníků vašeho webu (na návštěvníky, kteří navštívili nákupní košík, ale objednávku nedokončili, na zákazníky, kteří objednávku dokončili, na návštěvníky, kteří na e-shopu strávili alespoň 5 minut). Vaše reklama se pak bude takovým zákazníkům zobrazovat nejen na Googlu, ale také v obsahové síti. Budete se tak stále připomínat těm správným lidem a podpoříte tak jejich touhu nakoupit u vás.

89. Nepodceňujte sílu newsletterů

Patříte-li mezi část lidí, kteří si myslí, že nemají newslettery žádný přínos, pak se mýlíte. Dobře načasovaný a koncipovaný newsletter může mít za následek velký počet objednávek.

S newslettery souvisí i získávání e-mailů, na které může být vaše nabídka zasílána. Rozhodně byste neměli zasílat newslettery lidem, kteří k tomu nedali souhlas. Jednak z toho můžete mít pěknou ostudu a navíc i pěkně vysokou pokutu od ÚOOÚ.

90. Získávání e-mailů

Jak získat e-maily pro rozesílku newsletterů, jejichž majitelé budou se zasíláním souhlasit? Nejtypičtější je formulář pro přihlášení k odběru newsletterů přímo na e-shopu. Kromě toho jsou ale i další možné způsoby získání. Například můžete vyhlásit soutěž formou anketní otázky s tím, že je účast v ní podmíněna zadáním e-mailu a odsouhlasením zasílání newsletterů. Podobných způsobů existuje více a stačí se pouze zamyslet, co by fungovalo na cílovou skupinu právě vašeho e-shopu.

91. Nabídněte zákazníkům "vrácení peněz"

Nemáme tím nemysli poslat jim poštou 100 korunovou bankovku, ale nabídnout jim slevu na příští nákup. Zákazníci tak budou mít dobrý pocit z toho, že dostali něco zadarmo a z vašeho pohledu je pozitivní to, že bude mít zákazník touhu se vrátit a udělat ještě další nákup.

Delicious Save this on Delicious

Články