Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

91 tipů na optimalizaci konverzí e-shopu 3. část - Optimalizace navigace

Aleš Linhart - 13.02.2013

Dnešní doba je uspěchaná, a tak i lidé navštěvující e-shopy jsou ve spěchu, a proto se snaží co nejrychleji nalézt, co hledají. Většina lidí tak zaměří svoji pozornost na formulář pro vyhledávání a doufá, že ve výsledcích vyhledávání nalezne to, co hledá. Ale jsou i návštěvníci, kteří se stále spoléhají na klasickou navigaci na e-shopu.

Navigace na webu (horizontální i vertikální) slouží k tomu, aby návštěvníci rychle našli to, co hledají. Proto je důležité do navigace zahrnovat odkazy na takové kategorie zboží, které návštěvníci nejčastěji hledají.

8. Vyhněte se neužitečným kategoriím

Rozsah nabízených produktů by měl korespondovat s velikostí navigace. Nevytvářejte zbytečně mnoho kategorií jen proto, abyste je na e-shopu měli, protože je lidé hledají. Pokud takové kategorie vytvoříte a místo produktů v nich budou pouze nějaké obecné informace, tak na vás lidé zanevřou. Návštěvníci e-shopu hledají produkty a ne informace.

9. Seřaďte kategorie podle oblíbenosti

Tento bod je diskutabilní, neboť často se doporučuje řazení spíže podle abecedy. Rozhodující je, o jaký sortiment se jedná a co lidé hledají. Pokud budou hledat třeba knížky, tak je budou zřejmě hledat podle abecedy. Naproti tomu při výběru postele budou nejdříve hledat postel, potom rošt a nakonec matrace.

10. Použijte Crazy Egg pro zjištění, co lidi nejvíce zajímá

Crazy Egg je nástroj zaznamenávající kliky návštěvníků na jednotlivé odkazy na e-shopu. Crazy Egg vám pomůže zjistit, na jaké položky v menu návštěvníci nejvíce klikají, a které je proto vhodné umístit na přední pozice v navigaci.

11. Vytvořte kategorie podle toho, co návštěvníci hledají

Google Analytics umožňuje zaznamenávat a vyhodnocovat slova/sousloví, které lidé na webu hledají pomocí vašeho vyhledávacího formuláře. Hledané fráze vám mohou pomoci při výběru jednotlivých položek menu. Hledaná slova/sousloví naleznete v Google Analytics v záložce Obsah -> Site Search -> Vyhledávací dotazy.

Vyhledávací dotazy - Google Analytics

12. Použijte dobrý slogan

Dobrý slogan je často důležitější, než samotné logo. Sloganem byste měli své zákazníky seznámit s vašimi výhodami nebo je informovat, co za produkty naleznou na vašem e-shopu. Při výběru sloganu se nesnažte být za každou cenu moc vtipní nebo dvojsmyslní. Dva příklady za vše. Obchod se židlemi se pyšní sloganem „V sobotu i neděli, ulevte své pr***". Jako příklad dvojsmyslnosti se nabízí jedna firma nabízející pronájem lešení, která dvojsmysl využila nejen ve sloganu, ale také na billboardu, na kterém byla zobrazena žena ve spodním prádle, kolem které bylo lešení a slogan „Postavíme vám ho kdekoliv".

Než umístíte slogan na web ujistěte se, že jím nikoho neurazíte a nesnížíte důvěryhodnost svého e-shopu.

13. Vyhněte se psaní ohraných „výhod e-shopu"

Každá firma má nějaké výhody, díky kterým je lepší, než konkurence. I na e-shopech by měly být takové výhody vyzdvihnuty. Nemusíte se snažit vymyslet spousty výhod. Raději se soustřeďte třeba na 3 výhody, které jiné e-shopy nenabízejí. Není nic horšího, než použít ohrané fráze jako například: „Možnost vrácení zboží do 14 dnů bez udání důvodu", „Nejlepší ceny" nebo „Rychlé vyřízení objednávky".

Delicious Save this on Delicious

Články