Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

91 tipů na optimalizaci konverzí e-shopu 4. část - Optimalizace vyhledávání produktů

Aleš Linhart - 20.02.2013

Možnost vyhledávání na webu je dnes již téměř samozřejmostí, a o to víc to platí v případě e-shopů. Mnoho návštěvníků přichází na titulní stránku e-shopu s tím, že vědí, o jaký produkt mají zájem. Takoví návštěvníci produkt nehledají v kategoriích, ale používají vyhledávací formulář a počítají s tím, že když do něho zadají hledaný produkt, tak jej skutečně naleznou. Abyste návštěvníkům umožnili pohodlné vyhledávání, doporučujeme provést následující kroky.

14. Otestujte přesnost vyhledávání

Otestujte vyhledávání na vašem e-shopu použitím klíčového slova v jednotném i množném čísle. Například pro obchod s oblečením je vhodné zkusit vyhledat „tričko" a „trička". Výsledky obou hledání by měly být stejné a měly by souviset s nabídkou triček.

15. Implementujte inteligentní vyhledávání

Inteligentním vyhledáváním je myšleno zpracování jednotného i množného čísla, slov s i bez diakritiky i s překlepy. Správně implementované vyhledávání by mělo dávat pro slova „tričko", „trička", „tricka", „trivka" stejné výsledky související s nabídkou triček. Při pokročilé implementaci je nutné počítat i s možností slova skloňovat.

16. Implementujte našeptávač

Z fulltextových vyhledávačů typů Seznam.cz či Google.cz jsou lidé zvyklí na našeptávače, které jim již po napsání několika písmen nabídnout často hledané fráze. Podobným našeptávačem by mělo být vybaveno i vyhledávání na e-shopu. Do našeptávače doporučujeme zařadit - často hledané fráze (viz. informace o hledání z Google Analytics), názvy produktů a názvy kategorií.

Našeptávačem nejen zákazníkům urychlíte jejich hledání (nebudou muset vypisovat celé hledané slovo), ale také jim pomůžete v nejistotě - například když si nejsou jisti, zda je správně „dvoudílné plavky" nebo „dvojdílné plavky".

17. Umožněte vyhledávání v kategoriích

Představte si, že jste na titulní stránce e-shopu specializujícího se na elektro. Víte, že hledáte LCD televizi. Kdybyste zadali do vyhledávacího políčka pouze LCD, tak se vám ve výsledcích vyhledávání zobrazí nejen televize, ale také monitory (což jste rozhodně nechtěli). Proto je důležité umožnit návštěvníkům omezení vyhledávání na určitou kategorii se zbožím.

18. Ukažte návštěvníkům, co vyhledávali

Zdá se vám to jako zbytečnost nebo si myslíte, že tím budete dělat ze svých zákazníků hlupáky? Omyl. Návštěvníci přicházejí na e-shopy nakupovat a ne trénovat svoji paměť. Zkuste si vyhledat 10 různých slov/sousloví na e-shopu. Není jednoduché soustředit se na výběr nalezeného zboží a ještě si k tomu pamatovat, jaké slovo/sousloví jste hledali.

Ke spokojenosti zákazníků stačí nad výsledky vyhledávání napsat „Vyhledávané fráze XXX odpovídají následující produkty:" a místo „XXX" doplnit hledanou frázi. Je to drobnost, ale zákazníci ji jistě ocení.

Delicious Save this on Delicious

Články