Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

Proč se zaměřit na long tail? (podcast)

Aleš Linhart - 04.02.2011

Optimalizace webových stránek pro vyhledávače je dlouhodobý proces, jehož první výsledky se dostaví až po uplynutí několika týdnů či měsíců. Pokud nechcete na výsledky tak dlouho čekat, zaměřte se na princip dlouhého ocasu, nebo-li long tail.

Mluvená verze článku (podcast)

stáhnout (MP3, 8,6 MB, 4 min 30 sec)

Co to vlastně je long tail?

Jde o skupinu speciálních sousloví, která se skládají z několika obecných slov a tvoří tak konkrétnější vyhledávací dotaz než je tomu u slov obecných. I když hledanost jednotlivých sousloví v long tail nedosahuje tak vysoké hodnoty jako u obecných klíčových slov, je v součtu celého long tailu hledanost dost vysoká. Příklady sousloví v long tail ke klíčovému slovu prodej aut mohou být prodej ojetých aut, prodej nových aut, prodej nákladních aut, prodej tuning aut nebo třeba prodej amerických aut.

Když je teď jasné, jak long tail vypadá, je třeba si položit tu nejdůležitější otázku.

Proč se zaměřit právě na long tail?

První důvod byl zmíněn v samotném úvodu článku. Při zaměření na sousloví v long tail se výsledky optimalizace projeví rychleji než je tomu při optimalizaci na obecná klíčová slova. Téměř každý se totiž snaží optimalizovat pouze na obecná slova a proto mají sousloví v long tailu nízkou míru konkurence a snáze se tak dostanete na první pozice ve vyhledávačích.

Druhým důvodem je menší míra opuštění vaší webové prezentace. Pokud uživatelé hledají konkrétní zboží nebo služby, tak při vyhledávání používají právě sousloví z long tail. U takových uživatelů je velká šance, že mají o toto zboží (služby) skutečně zájem a že na vašem webu zůstanou a nakoupí.

Třetí důvod vychází ze statistiky Seznamu, který uveřejnil informaci, že 70% denních hledání je unikátních. Tato hledání tedy tvoří long tail a pouze 30% hledání se zaměřuje na často hledaná slova. Z toho vyplývá, že optimalizovat na slova z long tail se vyplatí.

Sousloví v long tail však mají menší hledanost než obecná klíčová slova a proto se nabízí otázka.

Způsobí zaměření se na long tail menší návštěvnost?

Ne, spíše naopak. Návštěvnost vašeho webu díky sousloví z long tail ještě vzroste. Zdá se neuvěřitelné, že by klíčová slova s malou hledaností mohla mít za následek vyšší návštěvnost než slova s vysokou hledaností. Je tomu ale skutečně tak.

Představte si, že máte web, na kterém prodáváte osobní i nákladní auta a to jak nová, tak i ojetá. Určitě budete chtít optimalizovat svůj web na sousloví prodej aut, jehož denní hledanost na Seznamu je 146 hledání. Vzhledem k velké konkurenci se však může stát, že váš web bude až na druhé stránce ve výsledcích vyhledávání a navštíví ho pouze 20 lidí denně.

Zkuste nyní optimalizovat svůj web na long tail prodej ojetých aut, prodej nových aut a prodej nákladních aut. S ohledem na to, že se konkurence nezaměřuje při optimalizaci na tato sousloví tak se váš web snadno dostane na první pozice ve vyhledávání. To znamená, že téměř každý, kdo uvedená sousloví hledá, navštíví právě váš web. Hledanost těchto tří sousloví dosahuje na Seznamu hodnoty 35 hledání denně. S ohledem na to, že je váš web na prvních pozicích, klikne na váš odkaz asi 30 lidí denně. Z toho je vidět, že za použití long tail je možné dosáhnout vyšší návštěvnosti než za použití obecných klíčových slov.

Delicious Save this on Delicious

Články