Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

SEO checklist pro nový web

Aleš Linhart - 15.08.2012

Prostředí internetu je velmi dynamické, a tak se není čemu divit, že každý den vzniká mnoho nových webů (viz. DailyChanges.com). Některé z těchto webů jsou již od začátku velmi dobře optimalizovány a jejich optimalizace pokračuje ihned po nasazení na internet. Takové webové stránky mají oproti neoptimalizovaným neuvěřitelnou výhodu. Chcete-li získat i pro svůj web takovou výhodu, doporučujeme vám při spuštění nového webu zkontrolovat a provést kroky uvedené v tomto článku.

Dostupnost všech stránek

Prvním nejdůležitějším krokem u nového webu je kontrola, zda jsou všechny jeho stránky dostupné pro vyhledávače a především pro návštěvníky. Ještě před spuštěním webu, nejpozději těsně po jeho spuštění, je důležité zkontrolovat zda jsou všechny interní odkazy funkční a zda se přes ně lze dostat na všechny podstránky webu.

Kromě toho je důležité zkontrolovat a odstranit časté chyby u špatně prolinkovaných webů, vlivem čehož může dojít k typickým chybových kódům 500 (chyba serveru) nebo 404 (stránka nenalezena). Další častou chybou je použití kódu 302 namísto správného kódu 301 pro přesměrování.

Kontrola vlastními silami je u větších webů téměř nemožná, a proto existují různé nástroje, které analýzu dostupnosti dokážou ověřit. Mezi takové nástroje patří Google Webmaster Tools, Bing Webmaster Tools, o kterém jsme již psali v jednom z našich článků, nebo Xenu Link Sleuth.

Výběr správného klíčového slova

Výběr klíčových slov je velmi důležitý krok, který do značné míry rozhoduje o výši návštěvnosti webu. Mnoho lidí se zaměřuje při jejich výběru pouze na míru hledanosti, což u nových webů není správný směr. Pro zcela nový web je důležité se zaměřit na taková klíčová slova, která lidé hledají, ale u kterých se současně předpokládá snadné dosažení předních pozic ve vyhledávačích.

Optimalizovat nový web na velmi obecná klíčová slova typu hotel, okna, atd. je téměř nadlidský výkon. V první fázi optimalizace proto doporučujeme zaměřit se na obecná slova ve spojitosti s názvem webu / firmy nebo ve spojení s místem (např. plastová okna Pardubice). Další možnost je důkladná optimalizace detailů produktů.

Množství a kvalita obsahu

Fulltextové vyhledávače typu Seznam.cz nebo Google.cz jsou založeny především na analyzování textového obsahu, a proto je kvalitní obsah základem úspěchu. Aby měly vyhledávače co analyzovat, musí být obsah dostatečné rozsáhlý (doporučujeme minimální délku 600 znaků). Současně by se v textu měla vyskytovat relevantní klíčová slova v rozumné míře.

Délka textu, ani množství klíčových slov však není jediné hledisko, které má vliv na pozice ve vyhledávačích. Nejdůležitější je celková kvalita obsahu a jeho přínos pro návštěvníka. Při tvorbě obsahu se proto vždy zamyslete nad tím, zda je text dostatečně srozumitelný a přínosný pro návštěvníky a zda by nebylo vhodné jej doplnit o nějaké obrázky, tabulky s daty nebo odkazy na zajímavé externí zdroje.

Věřte, že se celková kvalita obsahu odrazí nejen v pozicích ve vyhledávačích, ale především v očích návštěvníků, kteří si váš web díky kvalitnímu obsahu snadněji zapamatují.

Design a použitelnost webu

Vyhledávače sice vidí webové stránky pouze jako textová data, avšak design webu a především jeho použitelnost má částečný vliv na pozice webu. Pokud je web „nepoužitelný", tak se z něj návštěvníci rychle vracejí zpátky na výsledky vyhledávačů s cílem navštívit kvalitnější web. Takový návrat vyhledávač zaregistruje a může usoudit, že je web nekvalitní, a proto jej posune ve výsledcích vyhledávání na horší pozice.

Z tohoto důvodu je krása designu velmi důležitá, ale daleko důležitější je jeho použitelnost. Takže pokud někdo hodnotí vzhled designu 6 body z 10 a použitelnost 8 body, tak je to cesta tím správným směrem.

Pro základní testování použitelnosti můžete využít své známé nebo zaměstnance. Pro pokročilejší testování existuje mnoho způsobů a nástrojů, kterými lze použitelnost webu otestovat důkladněji.

Pamatujte si tedy, že dobrá použitelnost je důležitější, než líbivý vzhled.

Sociální sítě

Rozvoj sociálních sítí je v poslední době velmi razantní, s čímž souvisí jejich vliv na společnost i na vyhledávače. Chcete-li úspěšně zviditelnit nový web, měli byste pro něj založit účty alespoň na následujících čtyřech sociálních sítích:

Při jejich zakládání byste měli u všech používat stejné obrázky, názvy profilu a popisy. Tím snadněji dostanete web nebo značku do povědomí návštěvníků různých sociálních sítí.

Se sociálními sítěmi souvisí i umístění tlačítek sdílení u jednotlivých textů na novém webu, které umožní návštěvníkům sdílet zajímavý obsah jedním kliknutím a tím se rychle a zadarmo rozšíří povědomí o kvalitních textech.

Budování odkazů

S ohledem na postoj Googlu vůči méně kvalitním či podvodným zpětným odkazům a jeho přísné penalizace webů s takovými odkazy je velmi důležité být maximálně opatrní při budování odkazů na nový web.

Nový web, který ještě nemá z pohledu vyhledávačů vysokou důvěryhodnost, je velmi náchylný na penalizaci související s méně kvalitními odkazy. Z počátku proto doporučujeme vybírat pouze kvalitní odkazy, které sice bude těžší získat a budou přibývat pomaleji, ale o to lepší a přirozenější účinek budou mít pro vyhledávače.

Úplně prvním krokem by měla být registrace do kvalitních katalogů, jako jsou Firmy.cz nebo Najisto.cz. Registrací v nich získáte nejen zpětný odkaz, ale především si z nich zajistíte návštěvnost, neboť v těchto katalozích lidé skutečně vyhledávají a navštěvují weby, které v nich našli.

Jako další krok je vytvoření zajímavého obsahu nebo online nástroje, na který budou lidé sami od sebe odkazovat, čímž si zajistíte pravidelný přísun nových a hlavně přirozených zpětných odkazů.

Při budování zpětných odkazů na nový web byste rozhodně neměli zapomenout na využití svých známostí a kontaktů ze stran známých, zákazníků či obchodních partnerů. Alespoň za pokus stojí oslovení těchto lidí s informací, že spouštíte nový web a že byste byli rádi, kdyby na vás odkázali ze svého webu.

Budování odkazů - co nedělat

Ukázali jsme si, jaké odkazy byste se měli snažit pro nový web získat. Nyní si ale povězme, jakým odkazům byste se měli raději vyhnout.

Nekvalitní katalogy, kterých je velké množství, jsou první z míst, kterým byste se měli se svým novým webem vyhnout. Jak se stane katalog nekvalitní? Tím, že umožňuje registraci i méně kvalitním webům, které snižují kvalitu celého katalogu. Naleznete-li v nějakém katalogu několik webových stránek, které nejsou podle vašeho mínění kvalitní, rozhodně se takovému katalogu vyhněte velkým obloukem.

Hromadné výměny odkazů jsou dalším „zabijákem" nových webů. Pro někoho se může zdát výměna 50 odkazů s jedním člověkem v jednom e-mailu, jako rychlý a snadný způsob získání odkazů. Ale jakou kvalitu a přínos takové odkazy mají? Negativní. Vyhledávače rozpoznají rychlý nárůst odkazů a začnou podezřívat nový web ze snahy o manipulaci s ranky. Nemůžete se divit, když takový web pak vyhledávače penalizují.

Další nebezpečí pro nový web hrozí při odkazech z „otevřených" blogů a fór. „Otevřenými" blogy a diskuzními fóry jsou myšleny takové portály, které umožňují vkládat do příspěvků odkazy bez doplnění atributu nofollow a do kterých může přispívat takovými odkazy každý. Proč se těmto místům vyhnout? Odpověď naleznete v kvalitě takových blogů a fór. Pokud z nich vedou „follow" odkazy na nekvalitní weby, tak je z pohledu vyhledávače i samotný blog či fórum nekvalitní. A pokud na váš web bude směřovat odkaz z nekvalitního zdroje (blogu, diskuzního fóra), tak to spíše webu uškodí a o to víc, když se jedná o nový web.

Věříme, že jste se tímto naším článkem poučili a že uděláte při spouštění nového webu ty správné kroky, aby se jeho úspěch dostavil co nejdříve.

Zdroj: www.seomoz.org

Delicious Save this on Delicious

Články