Zvyšujeme obchodní účinnost webů a marketingovou přesvědčivost

Slovníček pojmů (ne)jen pro SEO (podcast)

Aleš Linhart - 09.06.2011

Každý se již jistě setkal na některé webové prezentaci se slovníčkem pojmů. Málo z vás si však uvědomilo, že účelem takového slovníčku není pouze vysvětlit čtenáři určité technické pojmy. Slovníček totiž lze velmi dobře použít pro potřeby optimalizace webových stránek pro vyhledávače.

Mluvená verze článku (podcast)

stáhnout (MP3, 13,2 MB, 5 min 32 sec)

Nejprve ale co to je ten slovníček pojmů

Slovníček je seznam obsahující mnoho technických pojmů z oboru, kterým se web zabývá.U každého pojmu je poté vysvětleno, co pojem znamená a případně je doplněn o odkaz na podstránku webu, která se zaměřuje na daný pojem. Když už je jasné, co to takový slovníček pojmů vlastně je, můžeme se na něj podívat podrobněji.

Jaké jsou přínosy slovníčku pro web?

Kromě lepší orientace návštěvníků webu v technických termínech je to především rozšíření struktury webu. Váš web se tak začíná obsahově rozrůstat a stává se pro vyhledávače daleko zajímavější než web s 5 podstránkami.

Přidáním každého dalšího termínu do slovníčku navíc dochází k aktualizaci obsahu webu. To je dalším plusovým bodem od vyhledávačů pro váš web. Vyhledávače se totiž snaží nabízet uživatelům aktuální informace a proto rádi upřednostňují weby, na kterých dochází k častým aktualizacím. To ale stále není ten největší přínos, který má slovníček pro váš web.

K největšímu přínosu slovníčku pro web dochází při jeho spojení se slovy z long tailu. Zařadíte-li totiž tato slova a slovní spojení do slovníčku pojmů, můžete na ně snadno optimalizovat a přivést tak mnoho nových návštěvníků.

Jak optimalizovat slovníček pojmů pro vyhledávače?

Samotné uvedení slovních spojení z long tail do slovníčku pojmů ještě nezajistí příchod nových návštěvníků přes tato slovní spojení na váš web. Tak jako jinou podstránku je nutné i slovníček pojmů optimalizovat pro vyhledávače. S ohledem na nižší počet konkurenčních webů na vybraná slovní spojení bude ale optimalizace celkem snadná.

Základním krokem je uzpůsobit slovníček tak, aby každému pojmu byla věnována samostatná podstránka a nejlépe s „pěknou" URL (např. www.vasedomena.cz/slovnik/SEO/ místo nevhodného formátu www.vasedomena.cz/slovnik.php?pojem=24). Čeho tímto krokem dosáhnete? Jednak je to další způsob rozšíření struktury webu o nové podstránky. Především si ale tím usnadníte následující optimalizaci. Pokud máte totiž každý pojem na samostatné podstránce, je snadné optimalizovat tuto podstránku na jedno konkrétní slovní spojení. V případě, že byste ale měli jednu podstránku se všemi pojmy začínajícími na písmeno „a", bylo by téměř nemožné naoptimalizovat takovou podstránku na všechny uvedené pojmy.

Když máte samostatnou podstránku věnovanou jednomu klíčovému slovu nebo slovnímu spojení, je optimalizace již velmi snadná. Dané klíčové slovo nebo slovní spojení umístěte do titulku stránky, do hlavního nadpisu <h1>, do věty uvnitř meta tagu description a nakonec i do samotného vysvětlení, co pojem znamená. Těmito kroky zajistíte dostatečnou hustotu klíčového slova na stránce. Ve vysvětlení navíc můžete vysvětlovaný pojem zvýraznit pomocí tagu <strong> a naznačit tak vyhledávačům, že mají dávat tomuto slovu vyšší váhu.

Nezapomeňte na správné prolinkování slovníčku

Máte-li rozdělen slovníček tak, že každému pojmu odpovídá jedna samostatná podstránka, musíte „donutit" roboty vyhledávačů, aby indexovaly podstránky se všemi pojmy z vašeho slovníčku.

Možností, jak to udělat je několik. Prvním způsobem je vygenerování seznamu podstránek ze slovníčku pojmů do sitemapy, kterou informujete vyhledávače o všech podstránkách vašeho webu. Tento způsob je velmi jednoduchý, ale reakce různých vyhledávačů na změnu sitemapy mohou být opožděné.

Druhým způsobem může být budování zpětných odkazů cílené na jednotlivé podstránky slovníku s příslušnými pojmy. Na tyto odkazy mohou vyhledávače zareagovat rychleji, ale i pomaleji než na změnu sitemapy. Nevýhodou tohoto řešení je především jeho velká časová i tvůrčí náročnost.

Nejlepším způsobem, jak informovat vyhledávač o nových podstránkách ve slovníčku pojmů je využití stránek webu, které již vyhledávače indexují. Do textů na již zaindexovaných stránkách vhodně přidejte odkazy na konkrétní pojmy do slovníčku. Usnadníte tak orientaci nejen vyhledávačům ale také návštěvníkům. Ti pak snadno zjistí přímo na vašem webu význam daného pojmu a nebudou nuceni opouštět váš web, aby zjistili význam pojmu na jiném webu. Ze slovníčku pojmů pak můžete od konkrétních pojmů vést odkazy na texty, které se daným pojmem zabývají.

Delicious Save this on Delicious

Články